To modeller som denne uken hadde sin verdenspremiere under bilustillingen i Frankfurt, har allerede vært i Norge for å spille inn promoteringsfilm.

Det franske bilmerket Renaults nye familiemodell Talisman var i Norge i flere omganger i perioden mai til august og tok bilder og spilte inn film til lanseringen av bilen.

Det norske produksjonsselskapet Encore Film stod for det praktiske arbeidet i forbindelse med prosjektet.

-For den kommersielle delen av filmbransjen i Norge er dette en kjærkommen inntektskilde. Utlendingene kommer hit for det meste på grunn av naturen og fordi vi har flere veier med lite trafikk, så stengning av veiene for filmopptak er generelt sett lettere enn i de fleste andre europeiske land. Renault kom til Norge ikke bare på grunn av veiene men også fordi de ønsket moderne arkitektur, skriver daglig leder i Encore Film AS, Rolf Pedersen i en epost til DN.

Han estimerer at det hvert år spilles inn mellom 10 og 20 utenlandske reklamefilmer for biler i Norge.

I reklamevideoen kjører den nye Renaulten forbi Barcode-rekken i Oslo, men også på en rekke andre kjente lokasjoner i Norge.

Renault Talisman på Atlanterhavsveien.
Renault Talisman på Atlanterhavsveien. (Foto: Renault)

-Vi tok med oss franskmennene ikke bare til Vestlandet, men også til Gaustadblikk, Møsvatn, Hvaler, Filtvet Fyr, Stavanger, Kristiansand, Asker, Eggemoen, Gamle Mossevei og Barcode, sier Pedersen.

Se den spektakulære Ferrari-filmen her.

Se den nye Ferrarien rase oppover Trollstigen
Dette er den offisielle videoen Ferrari har laget på den nye 488 Spider.
02:37
Publisert:

Trekkplaster
-Det er vanskelig å måle hva slags verdi dette har, men det er moro at norsk natur er et trekkplaster for bilprodusentene. Det blir selvsagt lagt merke til, og dette er produkter som selges til kjøpedyktige kunder, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Han mener slike bilpromoteringsopptak stort sett blir gjort i hemmelighet ettersom dette er filmer som skal lansere bilene.

-Dette er noe vi skal se nærmere på, om vi kan få til et bedre samarbeid om dette, sier Tuftin, som nevner Disney-filmen Frozen som et eksempel til etterfølgelse.

-Norge nevnes ikke, men vi samarbeidet med Disney, og kunne etterpå si "Reis til Norge, landet som inspirerte filmen Frozen", sier Tuftin.

Ferrari på tvers opp Trollstigen
Superbilen Ferrari 488 Spider hadde sin debut i Frankfurt, men også denne har vært på Norgesbesøk på forhånd. I promovideoen som ble spilt inn i midten av august, starter den takløse superbilen ferden på en grusbelagt fjellvei, før ferden går videre til Atlanterhavsveien. Deretter går turen forbi fjorder, fjell og skog, før ferden går over Gjemnessundbrua som er en del av fastlandsforbindelsen til Kristiansund. Så går turen opp Trollstigen, som seg hør og bør i en bil med 670 hestekrefter på bakhjulene; mer sidelengs enn hva smart er i turistsesongen i hvert fall.

Se Renault-filmen her.

Her kjører Renault i Oslos gater
Talisman er den nye modellen fra Renault. Reklamefilmen er spilt inn i Norge.
01:01
Publisert:

-Vi hadde ingenting med Ferrari å gjøre, skulle gjerne ha gjort den, opplyser Pedersen.

Bak filmen med Ferrari, og en rekke andre reklamefilmer for biler gjort i Norge, står selskapet LoopFilm og produsent Jarle Tangen.

-Av alle internasjonale bilfilmer produsert i Norge det siste året har vi gjort alle, unntatt denne Renault-filmen du omtaler, opplyser Tangen.

Atlanterhavsveien har blitt en populær location for slike filmer. Så sent som i januar ifjor, lagde Porsche i samarbeid med LoopFilm en promoteringsfilm for sin nye modell 911 Targa på både denne veien og opp Trollstigen.

Her er Porsche 911 Targa i den norske fjellheimen. Skjermdump fra video.
Her er Porsche 911 Targa i den norske fjellheimen. Skjermdump fra video.

-Det legges ikke igjen voldsomt med penger på en enkelt bilfilm. Om du regner inn hotell, reise, produksjonskostnader, stab, etc - er totalmarkedet neppe over 10-15 mill. totalt. Men om du feks prater med reiselivsnæringa rundt atlanterhavsveien - vil du oppdage at disse filmene vi gjør har samme effekt, om enn i mindre skala, som Ringenes Herre: folk vil kjøre strekket selv etter å ha sett det på mange reklamefilmer og etter å ha lest om det, skriver Tangen i en epost til DN.

Flyplass-film
Ifjor høst lanserte også Ford sin nye familiebil Mondeo med en reklamefilm for det europeiske markedet spilt inn på Sandane flyplass i Nordfjord.

- Valget av arena for denne reklamefilmen var ikke vanskelig å ta etter at filmteamet hadde sett den dramatiske naturen som omgir denne småflyplassen - og som gir et fantastisk bakteppe for historien som fortelles, sa Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren i forbindelse med at denne filmen ble sluppet ifjor høst.

Ford Mondeo på Sandane flyplass.
Ford Mondeo på Sandane flyplass. (Foto: Ford)
 

Skandinavisk arv
Også Volvo har brukt mye norsk natur i de senere årene. Blant annet ble en rekke kjente motiver fra Nasjonale Turistveger brukt i promoteringen av konseptbilen Concept XC Coupé som ble sluppet i januar 2014.

-Grunnen til at Volvo Cars benytter Norge som locations er helt klart bevisst, og fordi landskapet vårt bidrar til å kommuniserer de skandinaviske verdiene i merkevaren Volvo – som jo ingen andre bilmerker i verden kan kopiere med troverdighet. Dette har vi nå gjort bl.a. ved lanseringen av V40 Cross Country, XC60 og nå Volvo Concept XC Coupé, sa informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen til DN da bildene ble vist.

Volvo Concept XC Coupé på Solbergplassen i Sollia. Foto:
Volvo Concept XC Coupé på Solbergplassen i Sollia. Foto: (Foto: Volvo)

Les også: Fersk Volvo-suv på Norgesturné

For det japanske bilmerket Mitsubishi har det gått andre veien. Her ble det laget en reklamevideo for det norske markedet, som morselskapet til slutt ville ha.

-Vi har laget en TV-reklame for vår nye Outlander PHEV i Norge. Filmen er etter bruk i Norge blitt plukket opp av Mitsubishi i Frankrike, Portugal, Italia og nå sist så er Belgia interessert. Det er jo litt moro å få internasjonal respons på arbeidet en norsk bilimportør legger ned, sa den norske Mitsubishi-sjefen Rune Gjerstad til DN.

 

 

Se Audis toppsjef uttale seg til DN om fremtidens elbiler:

-Premiumkunden bør velge oss
Audi-sjefen viser frem det nye konseptet som han mener er et bedre valg enn Tesla kommende Model X.
01:42
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.