Bilprodusenten Volkswagen omtaler den pågående skandalen som en «moralsk og politisk katastrofe», og har varslet endringer i ledelsen.

Fredag ble toppsjefen i Porsche, Matthias Müller (62), valgt som ny sjef i den tyske bilgiganten, Volkswagen.

Det var imidlertid ikke det eneste styret godkjente. I en pressemelding fremgår det hvordan styret nå omstrukturerer driften og ledelsen. Fungerende styreleder Berthold Huber beskriver den ønskede effekt av endringene slik:

«Den nye strukten forsterker merkevaren og regionene, gir konsernstyret det nødvendige handlingsrom for strategi og styring i selskapet, og legger fokus på målrettet utvikling av fremtidsrettede felt», sier han i pressemeldingen.

Endringer i styret

Kontrakten med ansvarlig for anskaffelser i Volkswagen, Francisco Javier Garzia Sanz (58), har blitt forlenget med fem år.

Salgs- og markedsansvarlig Christian Klingler (47) forlater selskapet med umiddelbar virkning. Avgangen er et resultat av uenighet om forretningsstrategien, heter det. Men den knyttes også til planlagte strukturelle endringer. Arbeidsoppgavene overtas av ny konsernsjef i Volkswagen, Matthias Müller, inntil videre.

I konsernledelsen er det tidligere sjef i SEAT, Jürgen Stackmann (54), som overtar plassen etter Klingler. Videre overtar Luca de Meo (48) plassen til Stackmann.

Meo kommer fra ledelsen i Audi, hvor han var ansvarlig for salg og markedsføring. Endringene skjer med virkning fra 1. oktober.

Fire regioner

VW skal opprette en ny regionorganisasjon i Nord-Amerika, bestående av USA, Mexico og Canada. Den nye regionen skal ledes av Winfried Vahland (58), som frem til nå har vært leder av Skoda.

Michael Horn (52) forblir administrerende direktør i Volkswagen Group i Amerika.

VW vil ha totalt fire regioner, med lokale direktører som skal rapportere til lederen for merkevaren, Herbert Diess.

Tettere oppfølging

Produsenten vil ha tettere oppfølging i bilproduksjonen, og oppretter en ny avdeling som skal konsentrere seg om Porsche, Bentley og Bugatti.

Hvert av merkevarene Volkswagen, SEAT og Skoda, skal ha en representant i hovedledelsen. Gruppen med Audi, Lamborghini og Ducati fortsetter som før. Det samme gjør Truck Holding, Power Engineerring og Financial Services.

Nye funksjoner

Fra nå av vil konsernfunksjonene i Volkswagen fokusere enda mer på effektivitet og fremtid. Nye forretningsfelt, CO2-styring og produktstrategi vil blant annet være viktig, ifølge pressemeldingen.

Mer strømlinjeformet

Styret vil gi mer ansvar til de ulike merkevarene og regionene. En konsekvens av dette er at produksjonsavdelingen på konsernnivå, til nå ledet av Thomas Ulbrich, vil bli opphevet med umiddelbar virkning.

I løpet av få uker vil styret ha foretatt «viktige steg mot å separere styre- og merkevarefunksjoner».

Den nye ledelsesmodellen vil bli innført iløpet av 2016, ifølge Huber.
 

Les også: Oljebeltet får trøkken

- Det som skal til er at sprit, tobakk, godis og kjøtt blir billigere i Norge

Tour de Café

 

Se også:

Maria er Norges raskeste østersåpner:

Maria er Norges raskeste østersåpner
Maria Petersen er nybakt mester i Norwegian Oyster Battle. Denne helgen skal hun konkurrere mot verdenseliten. Se hvor raskt hun åpner ti østers.
01:39
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.