NOx-utslipp er en av fem faktorer som inngår i grunnlaget for beregning av engangsavgift. Dersom reelt NOx utslipp er høyere enn det som er lagt til grunn i typegodkjenningen til kjøretøyet, kan typegodkjenningen bli endret. Dette igjen kan bety at det er betalt for lite engangsavgift.

– Da vil avgiftsmyndighetene vurdere om det er grunnlag for å etterberegne for lite innbetalt avgift, bekrefter Arvid Stokke, fungerende avdelingsdirektør i Særavgiftsavdelingen i Toll- og avgiftsdirektoratet. Men han understreker at det er altfor tidlig å si om dette vil skje.

– Det er en vurdering vi først kan gjøre når vi ser resultatene fra undersøkelsene tyske myndigheter gjør, sier Stokke.

Han opplyser at det er importører og forhandlere som har ansvar for at det betales riktig avgift for en bil, og at eventuelle krav vil bli rettet mot dem.

Les alt om Volkswagen-skandalen her.

Les også: Dette er Tesla Model X

Disse bransjene merker først at det snur

Kan du mer om økonomi enn gjennomsnittet?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNTV: - Familien min er Volkswagen

– Familien min er Volkswagen
Familien min er Volkswagen. Det betyr alt for oss.
01:26
Publisert: