Det viser tester den britiske avisen The Guardian har fått utført hos Emissions Analytics.

- Disse nye testresultatene beviser at Volkswagen-skandalen bare er toppen av isfjellet. Det vi er vitne til er en dieselgate som dekker mange merker og bilmodeller, sier utslippsekspert Greg Archer hos Transport & Environment til den britiske avisen.

I de ferske testene er det ikke mistanke om at det er brukt fuskeprogrammer, slik som det er avslørt for Volkswagens del. Testene til Emissions Analytics har istedet avdekket at bilenes utslipp ved reell bruk ligger langt over det de de slipper ut ved laboratorietesting.

- Dette er et systemproblem som omfatter hele industrien, sier Nick Molden i Emission Analytics.

Mercedes sine biler slapp ut mellom 2,2 og fem ganger så mye som de tillatte nivåene. Hondas dieselbiler varierte meloom 2,6 og seks ganger de offentlige kravene. For Mazdas del lå utslippene på 1,6 til 3,6 ganger de offisielle nivåene. Mitsubishis biler endte på mellom 1,5 og 3,4 ganger så høye utslipp som på dagens laboratorietester.

Molden mener Volkwagens-avsløringen har satt søkelyset på en stort problem.

- Når det gjelder NOx er utslippene i snitt fire ganger høyere enn den lovlige grensen. Dette skyldes den fleksible måten testene utføres på i EU, sier lederen for Emission Analytics.

Vil ha nytt testregime

Flere tar til orde for at testregimet må endres ettersom det ikke fanger opp de reelle NOx-utslippene, også flere av bilprodusentene.

- Mercedes støtter helhjertet introduksjonen av WLTP-testing som er desginet for å etterfølge NEDC, hvor målet er å bringe standarisert utslipp og ekte utslipp nærmere hverandre, skriver bilfirmaets talsmann til Guardian.

I en sammenstilling foretatt av Adac i september fremkommer det at modeller fra en lang rekke bilmerker slipper ut fra to til ti ganger så mye NOx i mer reelle utslippstester enn i den nåværende EU-testen. Det dreier seg om biler fra Renault, Nissan, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo, Jeep, Audi, Porsche, Opel, Mazda, Jaguar, Mercedes, Ford og BMW, skriver The Guardian.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.