Er det noe alle bilprodusenter ønsker å sitte i førersetet på, så er det utviklingen av biler man ikke trenger å sitte i førersetet på.

Den svenske bilprodusenten Volvo har allerede selvkjørende biler kjørende rundt i Gøteborg, og til en sikkerhetskonferanse i Los Angeles denne uken ble byens ordfører fraktet med en halvveis selvkjørende versjon av luksussuven XC90.

-"Pilot Assist"-systemet i den nye XC90 er bare enda et steg mot vår visjon om en dag da bilførere vil kunne velge mellom å kjøre selv på en inspirert tur opp Mulholland Drive, eller trygt overlate kjøringen til bilen i rush-trafikken, sa Volvos USA-sjef Lex Kerssemakers.

I forbindelse med Los Angeles Auto Show som åpnet denne uken, har Volvo vist hvordan de mener fremtidens selvkjørende bil kan se ut innvendig via "Concept 26".

Bilen kommer som et resultat av massiv forskning på hvordan folk vil bruke selvkjørende biler, og gir mulighet for å endre interiørets konfigurasjon etter hvor opptatt man er av å kjøre eller hvor mye av kjøringen som overlates til bilen selv.

Navnet kommer av antallet minutter en gjennomsnittlig amerikansk bilfører vil kunne gjenvinne til å bruke til ting man har lyst til.

-Concept 26 tillater førere til å bruke tiden sin til ting som aldri har vært mulig å gjøre i en bil før, sier Anders Tylman-Mikiewicz, sjefen for Volvo Monitoring and Concept Center, hvor dette konseptet er utviklet.

Interiøret tilbyr tre ulike oppsett; "Drive", "Create" og "Relax", med hvert sitt unike arrangement. "Kjør" er for manuell kjøring, mens "Skap" er for å kunne kjøres mens man leser, jobber eller surfer på nettsider. "Hvil" endrer setene, som navnet tilsier, til komfortable liggestoler, slik at man kan kjøres mens man selv ikke gjør noenting.

Interiørkonseptet er utviklet på produsentens SPA-plattform, som de fleste kommende storbilene fra Volvo er bygget på, også XC90.

-Volvos utvikling av "Scalable Product Architecture" tillater oss å skape noe nytt og raskt sette det i produksjon straks markedet er klart for det. Volvo Concept 26 er et klart skritt i retning av å tenke nytt om hvordan folk ønsker å bruke sine biler i dag, og i fremtiden, sier Lex Kerssemakers.

Se hvordan de selvkjørende funksjonene i Tesla Model S fungerer:

Nå styrer Teslaen (nesten) selv
Tesla Model S P90D er ikke bare latterlig rask, den kan også nesten kjøre selv.
01:43
Publisert:
 

Det har lenge pågått diskusjoner om hvem som har ansvaret om en slik bil kommer ut for en ulykke.

-Volvo vil ta på seg fullt ansvar når en av våre biler er i selvkjørende modus. Vi er en av de første bilprodusentene i verden som gir et slikt løfte, har Volvo-sjef Håkan Samuelsson tidligere gått ut med.

Les hva den norske samferdselsministeren mener om selvkjørende biler: – Folk sier til meg at dette umulig kan være trygt

IntelliSafe Autopilot vil være ute i trafikken for første gang med 100 vanlige mennesker og 100 nye XC90 i 2017, som er en del av Volvos Drive Me-prosjekt i Gøteborg. Teknologien bak Autopilot er allerede i bruk i funksjonen Pilot Assist som man finner i nye XC90.

Se video fra DNs test av Volvo XC90:

 

XC90: Slik er Volvos nye drøm av en suv
13 år etter at vi så XC90 på veiene for første gang, er endelig en ny etterfølger på plass.
02:09
Publisert:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.