Som et resultat av den borgerlige budsjettavtalen, skattes elbil-eiere hardere enn dem som kjører diesel- eller bensinbil.

De fleste arbeidsgivere følger statens satser og betaler 4,10 kroner i kilometergodtgjørelse for yrkeskjøring, men fra 2016 er ikke dette lenger en skattefri ytelse.

Budsjettavtalen reduserer nemlig den skattefrie kilometergodtgjørelsen til 3,80 kroner for kjøring inntil 10.000 kilometer. Det innebærer at det må skattes av 30 øre per kjørte kilometer.

Samtidig straffes de som kjører elbil hardere enn andre. Elbilister har nemlig etter statens satser krav på 4,20 kroner i kilometergodtgjørelse, men den skattefrie summen er uendret. Det innebærer at elbilister må skatte av 40 øre per kjørte kilometer, framgår det av skatte- og avgiftsopplegget i statsbudsjettet for 2016.

Venstres finanspolitiske talsperson Terje Breivik har snakket høyt om budsjettavtalens klimaprofil og viktigheten av et grønt skifte. Han mener elbileiere som bruker bilen i jobbsammenheng på tross av dette, kommer gunstigere ut enn andre, totalt sett.

– Nullutslippsbiler har en rekke andre avgiftsfordeler som gjør at de er betydelig billigere i drift enn diesel- og bensinbiler, sier Breivik til NTB.

Reglene ble endelig vedtatt av Stortinget fredag. De innebærer at arbeidstakere som kjører 10.000 kilometer med sin private bil i jobbsammenheng, vil måtte skatte av en fordel på 3.000 kroner neste år. Eier man en elbil, øker summen til 4.000 kroner.

 

Les også: - Nå er det en skikkelig todelt økonomi

Vil bruke en kvart milliard på it-selskap

Jo Lunder slutter i Fredriksen-gruppen

 

Se også:

Hvordan lykkes som gründer?

Hvordan lykkes som gründer?
Her er gasellenes beste tips.
01:10
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.