– Når du kjøper bil, får du generelt for dårlig informasjon. Den er uklar og tvetydig. Det betyr at det er vanskelig å stå på kravene når verkstedet sier at denne reparasjonen går ikke på garantien, den må du betale selv, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Dette er grunnen til at Forbrukerrådet har utarbeidet en guide som viser hva garantien egentlig lover.

– Vi har spurt hver enkelt importør om hva slags reparasjoner de skal ta på sin regning. Ergo kan vi bileiere slå i bordet med det løftet når noe skjer. Skal du kjøpe ny bil, kan du enkelt se hvor mye trygghet de ulike merkene gir med sin garanti., sier Flønes.

Når du kjøper en ny bil, skal den selvfølgelig være feilfri. Hvis ikke, kan du klage i fem år. Særlig sterkt står du de seks første månedene etter handelen.

Bilimportørene gir i tillegg en garanti som skal gi deg enda mer trygghet enn du får av forbrukerkjøpsloven. Gjør den ikke det, er det ikke lov å kalle den en garanti, slår Forbrukerrådet fast.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Bygget ny, norsk bil