Onsdag ble det kjent at Ap-leder Jonas Gahr Støre går inn for å fase ut salg av bensin- og dieselbiler innen 2030.

- Norge har aldri vært i førersetet for utviklingen i bilbransjen, og kommer neppe til å bli det, sier Per Morten Merg, som er redaktør i Bilforlaget, til VG.

Merg, som følger bilbransjen tett, sier at norske myndigheter gjennom avgiftssystemet har vært gode på å tilpasse seg utviklingen i bilindustrien.

- Men vi har aldri vært premissgiver, sier Merg.

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) sier Aps plan umiddelbart høres veldig ambisiøs ut.

- Det avhenger av hva bilprodusentene kommer opp med. Vi lever ikke i en boble her i Norge, vi står for under 1 prosent av Europas bilsalg. Ingen lager egne biler kun for det norske markedet, og EU kommer aldri til å vedta det som Arbeiderpartiet foreslår, sier Andresen.

Men energi- og miljøpolitisk talsmann i Ap, Terje Asland, tror et lite marked som Norge har stor påvirkningskraft.

- Samtlige bilprodusenter må orientere seg mot lav- eller nullutslippsløsning, fordi markedet vil etterspørre dette. Jeg tror at når vi oppsummerer i 2030, så vil markedet ha gått forbi våre ambisjoner, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.