Peugeot 308 er en svært populær bil.

Den ble årets bil i Europa 2014 og Peugeot 308 modell SW ble suveren vinner i DNs firmabiltest 2015.

En årsak til populariteten kan være miljøaspektet og det lave drivstofforbruket.

Men nå viser det seg at det ikke er så lavt som det reklameres med. Med en ny målemetode bruker Peugeot 308 ifølge beregninger fra produsenten selv 60 prosent mer drivstoff enn det bilen markedsføres med, skriver danske Motormagasinet.

EU-norm fra 2017

For hatchback-versjonen av Peugeot 308 er det oppgitt at den kan kjøre 32,3 kilometer på literen, mens det reelle er at bilen etter de såkalte Real Driving Emissions (RDE) bare kjører 20 kilometer per liter drivstoff. De nye tallene er basert på den normen som EU vil innføre fra 2017, som blant annet innebærer at RDE-tallene også inkluderer alt det elektriske forbruket bilistene har.

RDE-testene inkluderer ifølge Motormagasinet også både bykjøring, landeveiskjøring og kjøring på motorvei.

Det oppgis at både Peugeot og Citroën snart vil legge frem nye tall for drivstofforbruket for 30 bilmodeller.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: VW-ingeniører innrømmer CO2-juks

 
Populære biler kan bli dyrere dnPlus  (DN+)

Motormanipulasjon dnPlus  (DN+)


Årets vinner: Peugeot 308
Årets vinner, Peugeot 308
Peugeot 308 er vinner av årets viktigste firmabiltest
01:09
Publisert:


Følg markedene på DN Investor