De sikter til private som setter en L på bilen og tar betalt for å øvelseskjøre. Kilder i trafikkskolebransjen i Vestfold antar at timeprisen ligger rundt halvparten av hva en autorisert kjøreskole vil ta, skriver Tønsbergs Blad.

I tillegg til ren øvelseskjøring hevdes det fra bransjen at noen av «L-skolene» samarbeider med autoriserte kjøreskoler. Dermed får elevene papirer på de ulike obligatoriske delene man må gjennomføre før man kjører opp.

Det er ikke tillatt å ta betalt for øvelseskjøring dersom man ikke oppfyller kravene som er satt. Tar du betalt må du være godkjent trafikklærer og tilknyttet en kjøreskole med en faglig ansvarlig.

Seniorrådgiver Gro Bakkerud i Vegdirektoratet sier problemstillingene diskuteres og at det vurderes tiltak for å kunne reagere overfor opplæringen.

Daglig leder og trafikklærer Anders Guldahl ved Speed trafikkopplæring mener problemene rundt «L-skolene» enkelt kan la seg løse.

– Dette er nok et mindre problem her enn i Oslo. Bransjen har presentert en løsning. Ledsager må ta et kurs og også oppgi navnet på den man kjører med. En slik løsning har de i Sverige, sier han.

 

Les også: Pumper penger inn i våpen mens landet er i økonomisk ruin

Norge får skryt og høyeste kredittvurdering

1400 søkere på 21 sommerjobber

 

Se DNtv:

Mye suv for pengene:

Mye suv for pengene(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.