Det er ikke så mange måter du tydeligere kan markere at du er en lettlivet, men nostalgisk type som digger sommeren, enn å kjøre rundt i cabriolet-versjonen av den nye Bobla, eller Beetle som den offisielt heter.

Vår testbil er av utstyrsversjonen «Dune». At den ser snasen ut, er hevet over enhver tvil.

Kort sagt er Dune-modellen en bittelitt bredere, litt høyere og en del tøffere versjon av den moderne Bobla som Volkswagen relanserte i 2011. Bilen er inspirert av surferkulturens kule 60-talls Baja-bobler.

Majoriteten av kundene til Beetle ser i Norge ut til å være kvinner. Mulig jeg tar feil, men jeg mistenker at markedsavdelingen i Volkswagen har tøffet opp Dune-versjonen for å tiltrekke seg flere menn. Og etter min mening ser den adskillig tøffere og mer aggressiv ut med sin spoiler, de kule felgene og ikke minst i fargen vår testbil var lakkert i.

Tøffheten sitter mest utenpå.

Motoren som i original-Bobla satt bak, er selvsagt nå flyttet foran, og effekten ligger på 105 hestekrefter, samt et dreiemoment på 175 newtonmeter. Det er ikke all verden, og gjør at 100 ikke passeres før nærmere 12 sekunder. Det er omtrent like lang tid det tar å ta ned taket på bilen, riktignok ikke i den hastigheten.

Du får altså ikke både i pose og sekk når det kommer til kulhet og lekenhet. Og selv med en centimeter økt bakkeklaring, så er ikke dette en bil som egner seg spesielt for kjøring utenfor veiene, med forhjulsdrift er det neppe så mange sanddyner som kan forseres med denne bilen.

DSG-girkassen fungerer smertefritt, men den helt store farten, uteblir med den lille motoren. Sagt på en annen måte: Om du går for konseptet takløs retrobil, så er dette bra. Den har en utstråling som få andre biler har i dag. Man blir rett og slett glad av å kjøre denne bilen, uavhengig av kjøreegenskapene. At det er sol hjelper selvsagt ganske godt i så måte.

Er det derimot en skikkelig kjørebil du er på jakt etter i en cabriolet, er det flere andre biler som er bedre valg. En Mini Cooper cabriolet er artigere å kjøre, men ser på langt nær så artig ut som denne bilen.

La oss være ærlige; bagasjeplass er ikke noe man får i noen bil i denne klassen. Men om du klarer deg med to seter, er den morsomste bilen uten tak under en halv million, uten tvil Mazda MX-5.

Når det er sagt er det ikke så mye å utsette på kjøreegenskapene i bilen. Styringen er lett og fin til bykjøring, og strammes opp når hastigheten øker. Det er lite vridning i bilen, så gamle cabriolet-skavanker er ikke så merkbare her.

Man blir rett og slett litt glad i denne bilen, men om du vil ha litt mer ut av en cabriolet enn å vise deg frem i den, så finnes det flere biler som er langt morsommere å kjøre.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.