Porsche Panamera er etter manges mening en særdeles kompetent bil, men også en bil som definitivt har hatt et diskutabelt utseende. Nå kommer den i ny generasjon, med et noe mer avslepent ytre, som neppe provoserer like mye som forgjengeren.

Et langt mer harmonisk endeparti, samt en mer elegant taklinje som henspeiler mer på klassikeren 911, hjelper godt for skeptikerne der ute. Siden lanseringen i 2009 har Porsche solgt 150.000 biler, tross det noe omstridte utseendet. Bilen har faktisk vokst litt i lengde, og er nå 5,05 meter lang.

At Porsche Panamera er en av verdens raskeste luksusbiler er det ikke tvil om. Panamera Turbo har en fireliters V8-er som yter 550 hestekrefter og gjør med Sport Chrono-pakke null til 100 km/t på 3,6 sekunder. Toppfarten er på 306 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,93 liter på mila. Dieselmodellen skal også være særs rask med sine 422 hestekrefter og null til 100 km/t på 4,3 sekunder. Dreiemomentet er på 850 newtonmeter!

Rundt Nürburgring skal Panamera Turbo ha brukt 7 minutter og 38 sekunder.

-Det er på nivå med en 911 GT3 av forrige generasjon. Nye Panamera har fått et design som konseptet fortjener. Den kombinerer uttrykket til en klassisk luksuriøs sedan, samtidig som den ser mye lengre og bredere ut som gir en tydelig sportsbilsholdning, sier administrerende direktør i Porsche Norge, Morten Scheel i en pressemelding.

 

Innvendig har Panamera også blitt oppdatert. Midt foran føreren sitter en analog turteller, mens man på sidene kan velge i forskjellige digitale instrumenter. I tillegg er det en større skjerm i midtkonsollen for å styre alt mulig annet i bilen.

Panamera starter for 4S-modellen med 440 hestekrefter en pris på 1.649.000 kroner. Dieselversjonen 4S Diesel som yter 422 hestekrefter koster 1.703.000 kroner, mens for turbo-utgaven må du punge ut fra 2.206.000 kroner.

Porsche Panamera debuterer i Paris til høsten, og kommer i salg etter det.

Les tester av Panamera: Avlatsbil i venstre fil

Verdens beste bil?

Se video fra vår test av 911:

- Hurra, hurra!
Nå kommer Porsche 911 med turbo som standard. DN har kjørt den.
01:39
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.