EUs daværende transportkommissær Antonio Tajani advarte sommeren 2012 medlemslandene om behovet for økt kontroll med produkter som kunne medføre sikkerhets- eller miljørisiko.

Lööf nekter for at dette brevet nådde hennes skrivebord og mener at det heller ikke gikk fram av brevet at det dreide seg om juks med utslippsdata på biler.

- Med den kunnskap vi har nå, kan man tolke inn Volkswagens utslippsjuks, sier hun.

- Men leser man brevet, så ser man at det handler om å ha sikre kjøretøy, for eksempel når det gjelder miljø og klima. På den tiden var det en stor diskusjon om sikkerhet knyttet til bremser i kjøretøy, sier hun.

Først høsten 2015 avdekket miljømyndighetene i USA at Volkswagen hadde manipulert programvare på mange av sine dieselbiler, som derfor fremsto som langt mer miljøvennlige enn de i virkeligheten var.

Les mer på DN.no:

- Plutselig er sluttpakken brukt opp. Da kommer sjokket

Handleglade kinesere på luksusjakt dnPlus (DN+)

Airbnb i Norge: - Folk lurer på om det lønner seg å leie ut på fulltid  

Anbefalt av DNtv:

Slik tøyer sprinterne for å bli bedre løpere
Disse tøyeøvelsene bruker Norges beste løpere.
01:49
Publisert:

Slik spiller du Pokémon GO
Matias Hagen (22) viser deg hvordan du kan fange din første skapning i spillet Pokémon GO.
02:16
Publisert:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.