Fredag feiret Renault seg selv og sin elbilkunde nummer 100.000. Kunden var nordmannen Åsmund Gillebo, som mottok sin nye Renault Zoe til festtaler fra mange aktører innen den norske elbilbransjen. Begivenheten fant selvsagt sted i Oslo, som mange kaller verdens elbilhovestad.

– Det er ikke tilfeldig at vi er her i dag. Det er viktig å gjøre dette i Norge, som er et strategisk marked, sa Renault elbilsjef, Eric Feunteun som var flydd inn fra Frankrike for anledningen.

– Det har vært en debatt om viktigheten av norsk elbilpolitikk. Hvor mye har den å si?

– Vi er overbevist om at batteri-elektriske biler er destinasjonen for bilindustrien. I Norge viser man overfor resten av verden at det er mulig. Det er viktig at alle brikker jobber sammen, med en stabil politikk og forutsigbarhet, sier Feunteun til DN.

Forsker Geir H.M. Bjertnæs ved Statistisk sentralbyrå skrev nylig i et debattinnlegg i DN at kostnadene ved dagens avgiftsfritak for elbiler er langt større enn gevinstene.

«Var sent ute i Norge»

– I underkant av 5000 av de 100.000 elbilene er solgt i Norge. Dere klare dere fint uten oss?

– For å være ærlige var vi sent ute i Norge. Både på grunn av klimaet, og at elnettet ikke var tatt hensyn til. Vi fokuserte på større markeder. Men det er mange «Norge» gjemt rundt i verden. Kanskje vil ikke det største markedet for elbiler i Sør-Amerika være Brasil eller Argentina, men kanskje Equador, sier Feunteun.

Renault er markedsleder på elbil i Europa med en markedsandel på 27 prosent. Renault Zoe kom ikke til Norge før våren 2014, etter at produksjonsmodellen første gang ble vist to år tidligere.

Hittil i år er det registrert 1324 nye Renault Zoe her i landet, viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken. I tillegg kommer noe over 2000 biler registrert i 2014 og 2015.

Tror 2020 blir nøkkelår

Renault økte salget i første halvår med 32 prosent elektriske biler til over 15.000 biler globalt. I Norge har importøren et mål om at halvparten av bilene de selger skal være elektriske.

– Vi har et CO2-fotavtrykk på 40 gram per kilometer. Elbil skal stå for 50 prosent av salget i Norge. Om vi selger flere andre biler, så skal vi bestrebe oss på å selge enda flere elbiler, sier Anders Gadsbøll, som er sjef for Renault Norge.

Renaults elbilsjef tror at 2020 blir et nøkkelår for elbilene.

– Da kommer det mange nye konkurrenter, og krav om CO2-reduksjon vil tvinge enda flere på banen. Jeg er overbevist om at dette er fremtiden. Folk er fornøyde med bilen sin, og det er uavhangig om det er en Renault eller ikke. Teslas Model 3-ordre viser at vi når et vendepunkt, sier Feunteun, og henviser til Teslas sekssifrede antall forhåndsbestillinger av den billigere og mer folkelige amerikanske elbilmodellen.

Allerede under bilutstillingen i Paris i slutten av september kommer det flere nye elbilmodeller fra flere produsenter.

Elbilsjef i Renault, Eric Feunteun, viser merkets fire elbilmodeller.
Elbilsjef i Renault, Eric Feunteun, viser merkets fire elbilmodeller.
 

Renault har også en elektrisk varebil, uten at den har slått like godt an i Norge. Varebilsalget består kun av to prosent elbiler så langt i år.

– Hvorfor går det så tregt med elbiler i varebilsegmentet?

– Vi trenger en større Kangoo, vi må forbedre rekkevidden, og i tillegg er det mye frykt og spørsmål innad i selskapet. Det er vanskelig å endre tankegangen. Jeg er overbevist om at også varebilene blir mer og mer elektriske, sier Feunteun.

 

Les også: Rådyr elbilpolitikk dnPlus (DN+)

Høstslipp av hybrider og hyttebiler dnPlus  (DN+)

Les DNs test av Renault Zoe, før de leverte bilen med norsktilpasset ladekabel: For god for dette landet

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.