På sett og vis er Mercedes GLS selve drømmebilen. Ikke som postermateriale på gutterommet eller kontinentkrysser, men en abnorm størrelse og praktiske egenskaper blandet med et utstrakt luksuriøst komfortnivå gjør GLS til en drømmebil for enhver middelaldrende familiefar.

Testbilen har ekstrautstyr for svimlende 463.500 kroner! Da ender sluttprisen på nesten 1,6 millioner kroner og gjør at det forblir en drøm for de aller fleste. Og for en slik sum er det selvsagt en rekke biler i andre kategorier som vil dukke opp i en drøm.

GLS er et helt nytt modellnavn, dessverre er det slik at det bare er GL som har fått bekreftet sitt slektskap med den store S-klassen gjennom et lite navneskifte. Akkurat som GLE og GLC viser sitt slektskap til henholdsvis E- og C-klassen.

Størrelsesmessig er det få biler som kan matche Mercedes' største suv. Med en lengde på godt over fem meter, og en akselavstand på over tre, rommer denne bilen det meste du kan tenke deg å ville frakte med bil.

Det gir skikkelige amerikanske vibber i tysk innpakning. Nå er det ikke hverken tilfeldig eller rart at denne bilen bygges på Mercedes-fabrikken i USA. Dette er en bilstørrelse som omfavnes begjærlig av dem som er vant til alt stort, og er et tysk svar på bestselgerne på det amerikanske markedet

 

Bak rattet føler man seg som en feit amerikaner. Det er et komfortabelt og særdeles behagelig sted å befinne seg, men noen spesielt banebrytende nyvinninger er det ikke, så sånn sett er den mer i slekt med forrige generasjon S-klasse enn dagens moderne bil. Også det akkurat som GLE. Når den først skulle døpes om for å assosieres med luksusbilen S-klasse, kunne den godt i samme slengen fått det lekre instrumentpanelet som den bilen har.

Lenestolfølelsen blir påtrengende straks du klatrer opp i GLS. Det samme gjelder for alle de seks andre du kan ta med deg. I tillegg kan du få med massive mendger bagasje. Og en henger på 3,5 tonn bak. Så i tillegg til å være relativt jålete, er det også særdeles praktisk.

Tross sine proporsjoner kjører GLS svært bra. Ikke duver det så mye som fryktet heller, takket være "Active Curve System" som bilen er utstyrt med. Noe mer komfort enn du får i denne bilen på langtur, er det ikke mulig å kreve.

Under panseret jobber en treliters dieselmotor på 258 hestekrefter uanstrengt. Til tross for at det finnes sterkere motorer, blant annet en AMG-versjon på 585 hestekrefter, føles det akkurat passe med en ok dieselmotor i denne modellen.

Null til 100 km/t gjør den 2,5 tonn tunge bilen unna på anstendige 7,8 sekunder. Dreiemomentet på 620 newtonmeter understreker følelsen av å være "king of the road", man savner egentlig bare en snor man dra i for å tute i trailerhornet.

Bilen har fått en ny nitrinns automatgirkasse som gjør en god jobb med sømløse og rakse girskifter. Den gjør også sitt til at denne kolossen av en bil ikke skal forbruke mer enn drøye 0,7 liter på mila.

Den har ikke så mange konkurrenter i Norge. Ingen er i nærheten av størrelsen, og med kombinasjonen av luksus, er det milevis unna. Mest av alt skyldes det selvsagt at dette er en utrolig liten nisje i det norske bilmarkedet. Har du massive mengder penger og trenger plass samt følelsen av å eie veien, virker GLS som en særdeles god ide, selv om vi skulle ønske den var hakket mer moderne innvendig.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.