Etter iherdig jobbing med utbyggerne, har Forbrukerombudet fått gjennomslag for at det skal være klare frister for når nyboliger skal stå ferdige.

Men Privatmegleren står steilt imot. De har fått krav om å rydde opp i uklare overtakelsesfrister, men eiendomsmeglerkjeden er uenig og mener ombudet ikke har myndighet til å kreve endring i fristene.

Privatmegleren er prosjektmegler og Scandinavian Development er utbygger for boligprosjektene Villa Ringnes og Øvre Ringnes i Oslo. Forbrukerombudet tok ifjor høst kontakt med de to aktørene og krevde at de satte en klar overtakelsesfrist for disse boligene og for kommende boligprosjekter.

Så langt har ingenting skjedd.

- De bryter markedsføringslovens paragraf 22, sier forbrukerombud Gry Nergård til DN.

- Viktig å ha en bindende frist å forholde seg til

Forbrukere som hadde kjøpt prosjekterte leiligheter gjennom Privatmegleren var ikke lovet annet enn en bindende overtakelsesdato seks uker før ferdigstillelse. Dermed hadde de lite forutberegnelighet med tanke på når de kunne få flytte inn, ifølge Nergård.

- Vi krever at kjøpere av prosjekterte boliger på et så tidlig tidspunkt som mulig må få en bindende sistefrist for ferdigstillelse. Fristen må settes senest idet megleren har fått avklart de forbeholdene som er tatt i kontrakten. Dette kan være forbehold om klarsignal for byggestart, og om at megleren skal ha fått solgt et visst antall boliger, sier forbrukerombudet.

- Dette handler ikke om finjuss, men om å gi boligkjøpere trygghet. For å kunne planlegge både økonomiske og praktiske detaljer ved bytte av bolig, er det viktig at forbrukeren har en bindende overtakelsesfrist å forholde seg til, sier Gry Nergård.

- En klar frist er også avgjørende for å kunne kreve dagmulkt ved forsinkelser, tilføyer hun.

Ønsker en prinsippavklaring

Administrende direktør Grethe Wittenberg Meier i Privatmegleren sier til DN at de forholder seg til paragraf 10 i bustadoppføringsloven, som åpner for å inngå avtale uten at det angis frist for ferdigstillelse. Byggearbeidene skal da utføres med rimelig fremdrift og uten unødig opphold, noe som er utbyggers ansvar.

- Vi henviser her til Høyesteretts uttalelser i den såkalte «Nye Major-dommen» fra 2011, sier hun.

Hun peker også på dette:

- Finanstilsynet uttaler i Rundskriv nr 21/2011 at megler, når utbygger ikke forplikter seg til frist for ferdigstillelse, må orientere interessenter skriftlig og tydelig om dette før handel inngås. Dette er ivaretatt av megler, sier hun.

Hun sier at saken handler om hvorvidt markedsføringslovens paragraf 22 om «urimelige kontraktsvilkår og hensynet til balanse mellom partenes rettigheter og plikter» skal gå foran bustadoppføringslovens paragraf 10, tredje ledd.

- Vi ønsker en prinsippavklaring, slik at det ikke er tvil om hvilket regelverk som gjelder. Vi inviterer ansvarlig statsråd for bustadoppføringsloven, Anders Anundsen, og andre politikere som er opptatt av boligbygging til å komme på banen, sier Grethe Meier.

Hun understreker at Privatmegleren ikke har egen interesse i denne saken utover å støtte utbygger, da kontrakten er i henhold til bustadoppføringsloven og vilkårene er formidlet skriftlig til kjøperne før avtaleinngåelse.

- Merkelig

Forbrukerombud Gry Nergård synes det er merkelig at Privatmegleren snakker om finjuss.

- De må gi boligkjøpere trygghet og tenke praktisk, sier hun.

- Vi har vært i kontakt med flere utbyggere om samme problemstilling tidligere, og alle andre har innrettet seg. Dette er første gang noen stiller spørsmål ved vår myndighet til å gripe inn mot uklare frister i byggekontrakter. Det er nettopp i slike tilfeller bestemmelsen kan brukes. Et av hovedformålene bak markedsføringslovens paragraf 22 er å reparere ubalanse i kontraktsforhold mellom en næringsdrivende og en forbruker, sier hun videre.

Hun peker på at det i store boligprosjekter er en ubalanse mellom kjøper og selger fordi den enkelte forbruker ikke er i posisjon til å forhandle om frister eller påvirke fremdrift.

- Det går en grense for hva som kan anses som rimelig, selv om det etter bustadoppføringsloven er avtalefrihet om overtakelsesfrist, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet sendte denne uken et nytt brev til Privatmegleren, hvor meglerselskapet blir bedt om å endre vilkåret for overtakelse både i kontraktene for Villa Ringnes og Øvre Ringnes, i tillegg til alle fremtidige prosjekter.

Les også: Advarer mot uklare boligkontrakter

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.