Tastet feil - tapte en halv million

Grete Fossbakk tastet feil kontonummer i nettbanken. Kunden i DnB Nor som fikk pengene gamblet dem bort.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Grete Fossbakk fra Tromsø har vært en fornøyd kunde i Sparebank1 Nord-Norge i 20 år, men i sommer endret dette seg dramatisk, skriver Dagens Næringsliv.

Fossbakk skulle overføre en halv million kroner til datteren, men klarte å taste ett tall for mye i kontonummer-feltet. Dermed var det gjort.

Datteren var på ferie i utlandet da dette skjedde og kontoen ble ikke sjekket før tre uke senere. Da ble den katastrofale feilen oppdaget.

Risiko
Kunden i DnB Nor som plutselig gikk fra å ha tre kroner på konto til å ha 500.003 kroner, tok umiddelbart ut pengene og spilte bort det meste.

– Det er ikke tvil om at jeg gjorde en feil i utgangspunktet, men det må jo stilles spørsmål ved at bankene oppfordrer sterkt til bruk av nettbank, samtidig som de overlater hele risikoen til kundene når det går galt. Du får en feilmelding hvis du skriver feil dato eller kid-nummer, men taster du ett tall for mye i et kontonummer, tar nettbanken automatisk bort det overflødige tallet og godkjenner nummeret, sier Fossbakk til Dagens Næringsliv.

Trygdet gambler
 Mottakeren var trygdet og trygden hans ble automatisk overført til hans kones konto, fordi han selv gjennom mange episoder hadde vist at han ikke hadde økonomisk kontroll.

Mannen ble anmeldt og da politiet troppet opp hjemme hos ham fant de 100.000 kroner i kontanter. Resten var borte.

Fossbakk har gått til sivilt søksmål mot mannen, men siden han er blakk har hun lite håp om å få dekket tapet.

Bankene vil heller ikke gi noen innrømmelser. Taster man feil, så taster man feil.

Saken skal nå opp i Bankklagenemnda som ventes å komme med en avgjørelse nærmere jul. (©NTB)

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.