- I stedet for å fikse problemet spør vi hvem som har skylda, hvem kan jeg saksøke, sier styreleder Stein Drogseth i Eiendomsmeglertakenes Forening (EFF) på Anticimex-dagen i Lillestrøm.

Det er bred enighet om at det bør innføres krav om boligsalgsrapporter. Men det er også enighet om at dette krever bedre kvalitet fra takstmennenes side. Ofte må nemlig boligselgeren svi hvis takstmannen har gjort dårlig arbeid.

- Øker tryggheten
Eiendomsmeglingsbransjen ser at den voksende andelen konflikter er en utfordring, og bransjen vil nå ha flere fornøyde kunder. Derfor er de samstemte med Forbrukerrådet og Huseiernes Landsforening i at det bør bli obligatorisk med boligsalgsrapporter ved boligsalg.

- Vi trenger boligsalgsrapporter. Vi har et felles ansvar for å gjøre folk klar over både rettigheter og plikter, sier Drogseth.

Drogseth mener boligsalgsrapporter øker tryggheten i prosessen.

- Dette er en av EFFs flaggsaker, og vil gi betydelig bedre sikkerhet for kjøper og selger.

Må kunne stole på takstmannen
EFF vil la takstmennene konsentrere seg om å undersøke og beskrive boligens tekniske standard, samtidig som de mener meglerne bør bruke sin kompetanse på å gi vurdering av boligens verdi.

Tips oss om boligmarkedet!

- Det krever blant annet klarere ansvarsfordeling. Takstmenn må ta ansvar for sin jobb. Eiendomsmeglerne ønsker takstmenn som de kan stole på, sier Drogseth.

Veldig varierende kvalitet
Administrerende direktør Peter Batta i Huseiernes Landsforbund (HL) understreker også at det er behov for bygningsrapporter, men at dette forutsetter takstmenn man kan stole på.

- Dette forutsetter gode kvalifikasjonskrav eller sertifisering av takstmenn. I dag er det store kvalitetsforskjeller mellom takstmenn, og da blir kvaliteten på de tekniske rapportene veldig varierende, sier Batta.

Batta sier 70 prosent av dem som tar sertifiseringstesten hos Veritas får stryk.

- Dette er skremmende høyt, mener han.

Batta er enig med Drogseth i EFF i at det er meglerne som bør sette en markedsverdi, mens taktsmannen bør konsentrere seg om å gi en grundig boligsalgsrapport. Verditakst fra takstmennenes side, som brukes i stor grad i dag, er det liten nytte i, mener han.

- Meglere påvirker i stor grad takstmennenes verdivurdering. Takstmennene har den byggtekniske kompetansen, men har ikke like god føling med markedsprisene. Det naturlige er at megleren gir en verdivurdering. Og at takstmannen lager boligsalgsrapport og mer grundige bygningsrapporter, mener han.

Forbruker må svi
Regjeringen har nå satt ned et utvalg som skal vurdere om det bør bli obligatorisk med tilstandsrapporter ved boligsalg. Da blir takstmennenes kvalitet svært viktig.

- Vi må få en bedre sertifisering og kvalitetssikring av takstmenn, sier Batta.

Direktør for privatmarkedet i Alticimex, Roy Malmo Nilsen, oppfordrer også takstmennene til å heve kvaliteten på tilstandsrapportene.

- Vi må ikke pakke inn problemene og lage ulne rapporter fordi megler og selger vil at den skal se fin ut. Bygningsinspektøren må være objektiv. Kvaliteten i rapportene er altfor dårlig i dag, sier Nilsen.

Nilsen sier også at det er i stor grad forbrukeren som må svi for dårlig arbeid fra takstmennenes side.

- Hvis boligselgeren går til krav mot taktsmannen for en feil han har gjort, vinner boligselgeren sjelden frem. Konklusjonen blir altfor ofte at det da er selger som ar fått mye penger for boligen sin, og at det er selger som må lide for denne feilen. Taksmennene blir sjeldent krevd ansvarlig for sitt arbeid, forteller Nilsen til DN.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.