Forbrukerrådet er et av flere organ som kjemper for at det skal bli lovpålagt med boligsalgsrapporter, også kalt tilstandsrapport eller bygningsteknisk rapport, ved boligsalg.

- Bruk av bygningstekniske rapporter gir en tryggere boligomsetning. Hvis selger pålegges dette vil det kunne forebygge en rekke tvister. Det er en fordel for alle parter, sier underdirektør Vidar Holm i Forbrukerrådet på Aticimex-dagen i Lillestrøm i dag.

Anticimex-dagens formål er å belyse forbrukernes og fagmiljøenes syn på slike bygningstekniske rapporter. Temaet er høyaktuelt. Denne uken nedsatte regjeringen et utvalg som skal vurdere om det er behov for å lovfeste at du skal ha utført en boligsalgsrapport når du selger boligen din. Antall tvister på grunn av boligkjøp øker stadig.

- Det tyder på at både kjøper og selger opplever situasjonen som vanskelig. Situasjonen er ikke ubetinget trygg for noen av dem, sier Holm.

Flere boligsalg og flere tvister
Vi bytter bolig oftere og oftere. I 2006 ble det omsatt omlag 130.000 boliger i Norge, og omlag 80-90.000 av disse salgene hadde eierskifteforsikring.

- Samtidig er tvistenivået på vei oppover, og vi har 15-20.000 krangler årlig, forteller Holm. Kun omlag 15 prosent av disse kjøperne får noe fra eierskifteforsikringsselskapet, noe Holm mener er lite.

Forbrukerrådet mottar 6.000 henvendelser i året vedrørende fast eiendom, meglere og takstmenn. Tallet kunne vært høyere om ikke de fleste henvendelsene hadde gått til eierskifteforsikringsselskapene.

- Ut i fra kjøpernes oppfatning er det mangler ved omlag halvparten av salgsobjektene i dag. Det er ganske mange. Mange påberoper seg en mangel fordi de har liten erf#229, og de blir ofte skuffet, sier Holm.

Skuffet blir kjøperne også ofte i rettssystemet. Domstolene ønsker å redusere antall tvister, og i sakene som føres for retten får selger ofte medhold, forteller han.

Forbrukerrådet mener mye av årsaken til at kjøper blir skuffet er dårlig informasjon fra megler og takstmann, og at dette igjen skyldes at det ikke er utført en tilstandsrapport.

- Jeg mener vi bør lovfeste et krav om tilstandsrapport. Dagens verdi- og lånetakst er nærmest verdiløs. Den skaper falsk trygghet hos kjøper.

Forbrukerrådet mener at denne plikten skal tas inn i som en del av Avhendingsloven.

En forutsetning, påpeker Holm, er at takstmennene som utarbeider disse rapportene utfører godt fagarbeid. For det er ofte selger, som ar hyret inn takstmannen, som må svare for takstmannens eventuelle feil.

Fra vugge til grav
De mener også at informasjonen bør tas vare på i etterkant.

- Det er viktig informasjon for kjøper og andre fremtidige kjøpere, og bør kunne brukes i annet takseringsarbeid i etterkant, oppfordrer Holm.

Forbrukerrådet foreslår derfor at boliger skal følges fra ”vugge til grav”, og at teknisk informasjon om en bolig fra bygging og fra ulike tilstandsrapporter skal registreres.

- Dette er et vesentlig bidrag til å trygge fremtidige boligsalg. Historisk informasjon om boligens tilstand vil dempe konfliktnivået, og vi slipper flere ”katta i sekken”-kjøp, sier en engasjert Holm.

Matrikkel-systemet skal gjeninnføres og vil bli styrt av Statens kartverk. Det er her Holm vil at norske boligers tilstandshistorie skal registreres i fremtiden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.