Leif W. Erichsen parkerer sin svarte Mercedes på den enorme parkeringsplassen utenfor Bydel Vestre Aker på Huseby. Det var her det hele begynte for snart tre år siden.

- Jeg har ikke vært her siden, sier Erichsen og ser seg rundt. Det har skjedd noen små, men interessante forandringer siden 27. april 2007.

Denne milde og skyfrie vårdagen skal han en snartur innom resepsjonen i Bydel Vestre Aker i Sørkedalsveien i Oslo for å levere noen papirer. Tilfreds finner han en plass ganske nærme inngangen der skiltene viser: «Parkering mot betaling». 20 kroner for en parkeringsbillett holder lenge.

Parkeringsvakten lo og smilte
Noen få minutter senere er han tilbake - men allerede ligger det et parkeringsgebyr på 700 kroner under vindusviskeren. Erichsen får øye på parkeringsvakten.

- Unnskyld meg, hvorfor gir du meg bot? Jeg har jo betalt! påpeker han.

Svaret han får gjør forbauselse til forbannelse.

- Parkeringsvakten bare lo og smilte og pekte på et skilt der det stod «Reservert parkering. Hjemmetjenesten». Så kjørte han.

 

Men skiltet pekte en helt annen retning enn der Erichsen stod parkert.

- Det var en regelrett parkeringsfelle. Rett og slett lureri. Det stygge er jo at parkeringsvakten satt i bilen og ventet til jeg hadde betalt og lagt billetten bak ruten, i stedet for å si at jeg heller måtte parkere blant rekken av biler bak, sier Erichsen.

Han bestemte seg straks for at denne boten skal han ikke betale - koste hva det koste ville.

- Jeg tenkte: Ett sted går grensen for anstendighet, dette finner jeg meg ikke i.

Det de færreste klarer
Det skulle bli en seig kamp, der Norges største parkeringsselskap, Q-Park, ifølge Erichsen brukte alle de typiske triksene med både skremsler og utmattingstaktikk.

Vanligvis er det beste en bilist kan oppnå, å få gebyret annullert. Det går derfor lenge mellom hver gang parkeringsselskapene møter personer som er villig til å holde ut en årelang fight for å slippe unna en bot på noen hundrelapper.

- Du må være sikker i din sak og ha et godt hjerte for å tåle presset med purringer og så videre. 90 prosent sier at dette tør jeg ikke, jeg bare betaler. Men jeg sa: Ikke pokker. Jeg er sikker på at jeg vinner.

Og vant gjorde han. Til gangs.

Se Erichsens 6 tips for å vinne stort over p-selskapet

Erichsen tok først saken inn for Forliksrådet der han fikk fullt medhold i at skiltingen på parkeringsplassen var fullstendig villedende. Men han nøyde seg ikke med å få annullert boten. Han ønsket også å påføre p-selskapet et tap som svir der de merker det mest - i lommeboken.

Det kravet førte til en ny runde i Forliksrådet - der han også fikk medhold.

- Hovedårsaken til at parkeringsselskapene skriver ut bøter i vilden sky er at de maksimalt risikerer å måtte frafalle de 700 kronene de har ilagt - hvis de mot formodning taper saken. Det er ikke noe moro å kjøre slike saker. Men noen må gjøre det, ellers blir det jo ingen endring, sier bilisten.

 

Uvanlig pengekrav
Det Erichsen gjorde, er det få - om noen - som har fått rettens medhold i før. Hovedregelen i Tvisteloven er nemlig at den som klager på et gebyr, selv må påregne å bruke en del tid på saken, uten at man kan kreve betalt for det. Har man derimot advokat, kan man kreve slike utgifter dekket - men bare opptil 20 prosent på krav under 125.000 kroner.

- Men hvem tar advokat for å tilbakevise en bot på 700 kroner, spør Erichsen.

Les også: Vant sak om parkeringsbot - men må betale

Erichsen krevde like godt betaling som sin egen advokat for alle timene han har brukt på saken, i tillegg til alle andre dokumenterbare utgifter. I september i fjor fikk han i en uteblivelsesdom Forliksrådets medhold i at kravet var berettiget - og i januar i år tok Namsmannen tvangsutlegg i Q-Parks konto på pengene - ettersom selskapet nektet å betale ut, til tross for at tingretten hadde avvist anken deres, og kravet dermed var rettskraftig.

- Jeg tok en timesats på 800 kroner - det er egentlig billig - med minimum fakturering på en halvtime. Måtte jeg skrive et brev: 800 kroner, eller sitte 17 minutter i ventekø for å komme gjennom til tingretten: 400 kroner, eksemplifiserer han.

- Da blir det fort en 5.000-10.000 kroner bare på sånne ting!

I tillegg krevde han kjøregodtgjørelse som følge av at han måtte dra fra Danmark der han jobbet til møter i forliksrådet, samt at en del penger gikk til en advokat han måtte hyre inn på slutten da Q-Park nektet å betale erstatningen tingretten hadde slått fast at de måtte var skyldig ham.

- Rundt halvparten av de 72.212 kronene er godtgjøring for eget arbeid, anslår Erichsen.

Gråtende bilister
Bokført med til sammen to seire i Forliksrådet, én avvist anke fra Q-Park i tingretten, tvangsutlegg fra Namsmannen og noen titusener på bok, skulle man kanskje tro at Erichsen anså oppdraget som fullført.

Men ikke helt.

Det knusende nederlaget har riktignok medvirket til at Q-Park har endret praksis på stedet. De forvirrende skiltene er erstattet med tydeligere skilter som viser hvor det er reservert for ansatte, og plassene er gjerdet inn.

Men hva med alle andre som har fått bøter mens plassen fungerte som den reneste parkeringsfellen og pengemaskinen for Q-Park, spør Erichsen. Hva vil Q-Park gjøre for å rette opp feilen overfor disse?

- Damene i resepsjonen i Vestre Aker bydel fortalte meg om fortvilte bilister som kom gråtende inn til dem. Det ble delt ut bøter hele dagen, hver eneste dag, sa de. Bare den halvtimen jeg var her den gangen var det fire, fem stykker. Grovt anslått må Q-Park ha tatt inn 70.000 kroner per måned på denne parkeringsfellen, mener Erichsen.

Han har derfor skrevet brev til ledelsen i Q-Park der han ber dem søke seg gjennom databasen sin for å identifisere alle andre som har fått bot for å ha stått på reservert område med gyldig billett i perioden før skiltingen ble endret - og betale tilbake pengene.

Men så langt har han ikke fått svar.

- Det er håpløst og lite anstendig å holde på slik av et stort parkeringsselskap, sier Erichsen.

Ledelsen i Q-park har ikke svart på DN.nos tilbud om å kommentere saken.

Se Erichsens 6 tips for å vinne stort over p-selskapet

Det er ikke bare private p-selskaper som forvirrer og frustrerer bilistene. Se hissige bilister skjelle ut p-vaktene her.

Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.