Spark til finansinstitusjoner som ikke følger avgjørelser i Finansklagenemnda

Når forbrukere klager en sak inn for Finansklagenemnda, og får medhold, hender det at finansinstitusjonen ikke tar avgjørelsen til følge. Forbrukeren må da gå rettens vei.

Slik tilfellet har vært i Røeggen-saken (se faktaramme).

Småsparer Ivar Petter Røeggen klaget DnB Nor inn for den tidligere Banklagenemnda for tap og dårlig rådgivning i forbindelse med salg av strukturerte spareprodukter.

Røeggen vant frem med sitt syn i både Bankklagenemnda (nå Finansklagenemnda) og i Oslo tingrett. DnB Nor ønsket imidlertid ikke å følge avgjørelsen i nemnda, og anket senere også tapet i Oslo tingrett. Sist uke ble DnB Nor frifunnet i ankesaken i Borgarting lagmannsretten. Og Røeggen anker saken til Høyesterett.

- Klar forbedring av rettsvernet
- Det er en tung og dyr prosess. I tillegg vil ”den lille mann” stille langt svakere ressursmessig enn de store finansinstitusjonene, påpeker den uavhengige økonomirådgiveren Agnes Berge i Pengedoktoren.

Men nå skal det svi mer å blåse i vedtak i Finansklagenemnda.  

I nasjonalbudsjettet foreslås det at finansinstitusjoner som ikke etterlever nemndsvedtak i forbrukerens favør må dekke forbrukerens kostnader i forbindelse med en eventuell rettssak.

- Dette er en klar forbedring av forbrukernes rettsvern. For det første er det ekstremt vanskelig å vinne frem i Finansklagenemnden i dag. Og når du først vinner frem kan finansinstitusjonene velge å følge vedtaket eller la være. DnB Nor tapte Røeggen-saken i den tidligere Banklagenemnden. Men de fulgte ikke vedtaket, og det kostet dem ikke en kalori, sier Bergo.

- 100.000 kroner dagen
Hun mener det egentlig bare skulle mange at en slik endring ikke kommer.

- Det tar et år å få saken behandlet i Finansklagenemnden. I løpet av den tiden er det mye arbeid med skriftlige fremstillinger, gjerne i to tre runder. Det er mye arbeid for forbrukerne, og en stor psykisk belastning. Så vinner du kanskje frem og blir glad, bare for å finne ut at finansinstitusjonen nekter å rette seg etter vedtaket. Da må du begynne på nytt med et eventuelt søksmål, sier Bergo.

Ifølge Bergo koster en dag i retten rundt 100.000 kroner, og er en voldsom belastning for en forbruker, selv om boligforsikringen dekker deler av utgiftene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.