Qatar Airways utvider sitt rutenett fra Gardermoen - og de er bare ett av "sandkasseselskapene" som nå satser knallhardt fra Skandinavia. Det betyr superbillige flybilletter til Asia og Australia.

- Det er umulig å si hva fremtiden vil bringe, sier pressekontakt Tormod Sandstø i SAS om den tøffe konkurransen på de interkontinentale rutene.

- Vi gjør hele tiden en løpende vurdering av vårt rutenettverk basert på etterspørsel i markedet. Det er riktig at det er hard konkurranse på de interkontinentale rutene. Flere av selskapene i Midtøsten er jo blant aktørene som satser stort også på gjennomgående trafikk fra Europa via Midtøsten og videre til Asia, sier han til DN.no.

Syv ukentlige avganger
Og satsingen fra de såkalte "sandkasseselskapene" bremses neppe med det første. I motsetning til de europeiske konkurrentene, er økonomien deres bunnsolid - mye takket være raus pengehjelp fra myndighetene.

Fra 1. januar 2013 utvider Qatar Airways til syv ukentlige avganger fra Oslo. Dermed blir det i alt 21 ukentlige avganger fra de tre skandinaviske hovedstedene til Doha. I alt tilbyr Qatar Airways rundt en halv million flyseter i året på det skandinaviske markedet, ifølge check-in.dk.

Det betyr daglige forbindelser fra København, Oslo og Stockholm til Doha International Airport. Fra Doha fraktes passasjerene videre ut i verden på et rutenettverk som i dag omfatter 119 destinasjoner.

Hard konkurranse
Men det er ikke bare Qatar Airways som gir SAS og nettverkskollegene i Air France-KLM, British Airways og Lufthansa knallhard kamp.

Fra København flyr Emirates daglig til Dubai, som i 2011 ble rangert som verdens 13. største flyplass med 51 millioner passasjerer. Også dette flyselskapet utvider:

Fra 1. oktober i år vil Emirates kunne tilby rundt 250.000 flyseter årlig på ruten. Også Gulf Air satser fra den danske hovedstaden.

Prisene faller
Den sterkt økende kapasiteten kommer DEG til gode.

Prisene har falt markant, særlig på flyreiser til India, Thailand og Australia. I gjennomsnitt har prisene falt med mellom 15 og 20 prosent i løpet av de siste to årene - og ingenting tyder på høyere flybillettpriser med det første.

Tormod Sandstø i SAS sier at de følger markedet nøye.

- Generelt forsøker vi å være dynamiske, slik at vi følger etterspørselen når vi justerer og øker kapasiteten i de ulike markedene. Vi opplever veldig god vekst vestover, og det reflekterer også vår satsing den veien, blant annet med San Fransisco og økning av frekvensene til New York, sier han.

Men SAS ser også mot øst:

- Vi har åpnet en ny rute til øst, Shanghai i mars - en rute som har hatt en fin utvikling, bemerker Sandstø.

Les mer:
SAS har for sjette gang langdistanseproblemer
SAS tause om Qatar Airways - aksjen tar av
- SAS er attraktivt
- Perfekt match for SAS (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.