Hver fjerde boligkjøper klager på huset de har kjøpt. De fleste klager på problemer med baderom og våtrom.

Statistikk fra forsikringsselskapet HELP viser også taklekkasjer, problemer med drenering og feil på elektriske anlegg er gjengangere over problemer som boligkjøpere oppdager etter boligkjøpet, skriver Dagsavisen.

– Det er tall som har holdt seg stabile lenge. Klagene er jevnt fordelt over landet, og det er like mange klager på eldre som på yngre boliger, sier informasjonssjef Dag Are Børresen i HELP.

Mange av boligkjøperne som klager sliter imidlertid med å nå fram.

I mange domstoler er ventetiden mellom et halvt og ett år, noe som gjør at mange boligkjøpere gir opp.

Advokat Toril Løken Sandvik, som har jobbet med flere eierskiftesaker, mener at forsikringsselskapene bevisst trenerer slike saker for å trette ut kjøperne.

– Eierskifteforsikringsselskapene betaler vanligvis ikke frivillig. Det kan synes som om noe av strategien er å trenere sakene, blant annet gjennom stadig bytte av saksbehandler, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.