Stylist Josefin Johansson er i ferd med å lage istand et fiktivt barneselskap på kjøk-kenet i bygårdsleiligheten på Majorstua i Oslo.

– Vi gjør dette for å vise at leiligheten er hyggelig å være i sammen med barn ettersom det sannsynligvis vil være en barnefamilie som flytter inn, sier hun.

Mat er gjerne en viktig ingrediens når Johansson klargjør leiligheter for salg.

Hennes signatur skiller seg ofte fra de ryddige og nøytrale boligannonsene som har dominert etter at boligstylistene gjorde sitt inntog på begynnelsen av 2000-tallet.

Hun fremhever heller 70-tallstapetet enn å skjule det bak hvitmaling, hun lar stuen fremstå som den ville gjort etter en vellykket fest eller lar sengen være uoppredd.

– Vi jobber med å fremheve karakteren slik at de som virkelig liker denne leiligheten er de som kommer på visning, sier Johansson.

Trer ut av A4-rammen
Den irske setteren har tatt oppstilling ved dammen i hagen og stirrer morskt inn i kamera. På neste bilde titter den frem under epletreet, før den dukker opp ved siden av blomsterbedet.

– Man må spille på de strengene man har, forklarer eiendomsmegler Christian Falkenberg i Privatmegleren om de mange hundebildene han brukte for å selge tømmervillaen nær Oslomarka før sommerferien.

– Det var helt bevisst. Nærhet til marka og tomtens utforming gjorde at den passet perfekt hvis du har dyr, spesielt hund, sier han.

Så gikk det også som planlagt: Huset ble solgt til en annen hundefamilie.

– Det er et godt poeng å tre litt ut fra A4-rammen om hva selve huset er verdt, spille litt på andre faktorer, som livssituasjonen til folk, sier Falkenberg.

 

Glamourmodeller
Det var også det eiendomsmegler Kåre Ådne Olsen forsøkte å gjøre da han ifjor skulle selge en leilighet med takterrasse i sjette etasje uten heis. Ikke noe for en småbarnsfamilie, men kanskje for et homofilt par med velutviklet estetisk sans og god råd?

Det verste jeg ser er annonser der du ikke viser bilder av badet og så kommer du på visning og så er det fra 1963 Eie-megler Anders Langtind

– He he, jeg har vel egentlig aldri fått så mye omtale på en eiendom, sier Olsen.

Bildene av boblebadet med en naken glamourmodell som vender bakenden til kameraet, havnet ved en datafeil på Privatmeglerens hjemmesider i stedet for i Blikk, magasinet for lesbiske og homofile. Twitteruniverset oppdaget raskt inkurien og annonsen fikk bred pressedekning.

– Det var for å kunne nå et spesielt publikum som man mener har kjøpekraft og kan være potensielle kjøpere, sier Olsen om de noe spesielle boligbildene.

Han mener annonsering i nisjepublikasjoner og egne hjemmesider for boligen på nettet er en trend.

– Flere og flere vil ha en nisjeannonsering for å nå nisjekjøpere. Det handler om å annonsere de riktige stedene for å nå de riktige kjøperne, sier Olsen.

 

Båt ved brygga
Krogsveen-megler Erik Steen plasserer gjerne en dyr bil på gårdsplassen eller en yacht ved brygga når han skal selge dyre strandeiendommer.

– Det finnes jo ikke et menneske på jorden som har et reelt dokumentert behov for å kjøpe en eiendom til 40–50 millioner kroner eller 600–700 kvadratmeter å boltre seg på. Å kjøpe en eksklusiv eiendom er virkeliggjøringen av en drøm. Da er det viktig for meg å kunne skape en visualisering av drømmen, forklarer han.

Da han for noen år siden skulle selge en strandeiendom i Asker for en som angret seg bare noen måneder etter kjøpet, hyret han inn en 64-fots Fairline, plasserte en Porsche Cabriolet i innkjørselen og møblerte huset med italienske møbler.

– Vi solgte på første visning for fem og en halv million kroner mer enn den var omsatt for et halvt år tidligere, sier Steen.

Han synes det er bedre å gjøre noen slike grep enn å overforbruke interiørstylister.

– Det ser nesten likt ut alt sammen, sier han om dagens boligannonser.

Vis det frem
– Det verste jeg ser er boligannonser der du ikke viser bilder av badet og så kommer du på visning og så er det fra 1963, sier Eie-megler Anders Langtind.

Lokkebilder er vel så ille som lokkepriser mener eiendomsmegleren.

– Det eneste du oppnår med det er å skape altfor høye forventninger for dem som kommer på visning, mener han.

Skuffede folk på visning resulterer sjelden i bud, er teorien. Like greit å gi et mest mulig korrekt bilde av boligen allerede før folk kommer på visning, mener Langtind.

60-talls bad, vinylbelegg og huntonittplater – det er bare å vise det frem.

Internett har dessuten gitt helt nye muligheter for boligpresentasjon. På 90-tallet sprang Langtind rundt med eget kompaktkamera og klistret selv bilder i prospektene. I dag finnes profesjonelle byråer som tilbyr boligfotografering, dronefoto, 3D-tegninger, video og prospekter til forveksling lik interiørmagasiner.

– Så kan man spørre seg om det har gått litt for langt? undrer Langtind.

– Jeg tror det når du har prospekter som snart koster 100 kroner stykket og er så flotte at du må spørre eiendomsmeglerne om du kan ta det med deg eller om det koster noe.

Liker ikke at alle er like
Gründer og eiendomsmegler Tommy Friestad i Boa Eiendomsmegling ønsker slett ikke å nå alle med sine spesielle boligannonser. Det var derfor han tok kontakt med Johansson som ble kjent som stylisten til Mariann Thomassen, vokalist i rockebandet Surferosa.

– Det som er feil med vår bransje, er at man har forsøkt å få alle til å like alle annonser. Vi tenker motsatt, sier Friestad.

– Vi ønsker ikke bare å dokumentere husets standard, men også karakteren til leiligheten. Eller hvordan livet leves i en leilighet, følelsen, mer enn at det bare er gulv og vegger og hva slags type kjøkken.

 

Friestad mener det handler om å finne målgruppen for hver bolig og snakke til den, ikke hele markedet. Dermed blir kunsten å kommunisere med målgruppen.

Det hender Boas annonser blir virale på nettet. Da Johansson stylet en nedslitt leilighet på Lambertseter med epler strødd på kjøkkengulvet og brukte en gammel telefon som rekvisitt på et utdatert 80-talls bad, fikk den 90.000 klikk på Finn. Snittet på en Finn-annonse ligger på 3.500 klikk.

Friestad viser til at folk er i markedet og surfer på Finn lenge før de er i kjøpsmodus.

– Da har de sett haugevis av relativt like annonser. Vi vil at når de ser Boas annonser, så skal de stoppe opp og tenke «jøss, her var det noe annerledes» og bli engasjert, sier han.

Lager video
Da han skulle selge en arkitekttegnet villa til 18 millioner kroner i Bærum, laget han like godt film om huset. Det samme gjorde han da hun skulle selge loftsleilighet på Grünerløkka til 4,5 millioner kroner, en presentasjon som skulle gi assosiasjoner til New Yorks kunstner-strøk.

Men gratis er det ikke. En basicstyling fra Johanssons hånd koster oppunder 15.000 kroner, de mer artistiske variantene noe mer.

Dersom Friestad også skal lage videopresentasjon, koster det gjerne fra 10.000 kroner og oppover.

– Det er en investering å ta da hvis man tror på presentasjon, at det å skape en opplevelse og et mer engasjerende førsteinn-trykk kan være med å påvirke at man treffer den riktige kjøperen, sier Friestad.

 

Les også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.