Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

PÅ VEI TIL ASIA. Backpackerne Tow Howlett og Oliver Henshall. Foto: Klaudia Lech
PÅ VEI TIL ASIA. Backpackerne Tow Howlett og Oliver Henshall. Foto: Klaudia Lech les mer

Luftfart

Nå flyr amerikanere og europeere via Oslo til Asia

Backpackerne Tom Howlett og Oliver Henshall fra London har stramt reisebudsjett - og valgte å fly med Norwegian til Bangkok fra Oslo. Også amerikanere bruker nå Gardermoen som hub på vei til Asia.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

OSLO LUFTHAVN. - Direktefly fra London til Bangkok?? Altfor dyrt! sier de to 20 år gamle studentene Tow Howlett og Oliver Henshall.

DN treffer backpackerne ved utgangen til Norwegians fly til Bangkok i Thailand på Oslo Lufthavn (OSL) mandag. De fløy grytidlig samme morgen med fly fra London og har vært en svipptur innom Oslo for å spise lunsj og se seg litt rundt. Nå venter en 12 timer lang flytur videre.

- Vi skal reise rundt i Asia i seks uker, så vi har ikke dårlig tid. Siden vi har et ganske stramt budsjett, er det ikke aktuelt å fly direkte til Bangkok fra London. Dette var billigste alternativ - og i tillegg fikk vi muligheten til å se Oslo for aller første gang, sier Oliver Henshall.

Han har flere venner som har fløyet samme rute tidligere.

- For oss som er studenter betyr billettprisen mye. At det tar litt lenger tid, gjør ingenting, bemerker han.

Tror interessen vil øke

Norwegian bekrefter at det er mange ikke-nordmenn ombord på langrutene deres fra OSL. Mange kommer fra andre land i Europa på mellomlanding - og det er også en del amerikanere som nå flyr fra USA via Oslo til Asia.

- Ifjor fløy over 100.000 amerikanere til Europa med Norwegian, og vi tror at amerikanernes interesse for å reise til Europa og videre til Asia med Norwegian kommer til å øke. For den korteste veien mellom USA og Thailand går via Oslo og Stockholm, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i lavprisflyselskapet til DN.

Hun forteller at dette ikke er uventet.

- Da vi lanserte direktelinjer mellom USA og Skandinavia var det ikke bare for å gi reisende i Skandinavia muligheten til å kjøpe rimelige billetter over Atlanteren. Det var like mye for å tilby amerikanere muligheten til å kjøpe rimelige flybilletter til Europa, sier hun.

Norwegian har i dag syv 787 Dreamlinere i drift og kommer i 2018 til å ha en langdistanseflåte på 17 Dreamlinere.

- Vi vil gjerne kjøpe enda flere Dreamliner-fly enn de vi allerede har i bestillling, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Les på DN.no i morgen: Slik skal Avinor-sjefen få flere langruter fra Oslo Lufthavn

Lave priser er nøkkelen

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI sier til DN at utviklingen man nå ser ved Oslo Lufthavn er interessant:

- Norwegian har klart å holde prisene så lave at folk kommer fra store deler av Europa og til og med fra USA for å ta seg videre til Asia. Til tross for at mange har klaget på at en del langrutefly har vært forsinkede, fortsetter Norwegian å fly med fulle fly. Så de har neppe fått noe omdømmetap som følge av flyforsinkelsene, det er tydelig, sier flyeksperten.

Skal utviklingen fortsette, må imidlertid Norwegian fortsette med billigbillettene, understreker han.

- Hvis folk ikke synes det er billig nok, gidder de ikke å fly via OSL. Dette er passasjerer som ikke har dårlig tid, men som er mest opptatt av å få en billigst mulig flyreise.

Les også: Markant prisfall - og flybillettprisene vil fortsette å falle

- De roper høyest, men det er selvpåførte skader  

 

NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør