- Det er som om dagligvarekjedene bare skulle tilby egne merkevarer, sier forvalter og parter Hogne Tyssøy i Holberg Fondsforvaltning. Han er oppgitt over at DNB og andre større finanskonsern ikke slipper til andre leverandørere på fondsprodukter, men kun tilbyr egen fond.

- Banken sier de vil være en ledende distributør på finansielle produkter. Men i praksis monopoliserer de sin egen produktlinje. Vi synes Konkurransetilsynet bør følge med i timen, sier Tyssøy. Han innrømmer at som en mellomstor fondsleverandør i det norske markedet snakker han for "sin syke mor".

- Håpløs kamp
- Men vi fører en håpløs kamp. De store hører hva du sier, men gjør i liten grad noe med det, sier han. Tyssøy understreker at Holbergfondene gjør det bra økonomisk, og slik sett ikke er avhengig av større distribusjon.

B- til Norge
Tyssøy får støtte for sine argumenter i en fersk rapport fra analyseselskapet Morningstar. I rapporten har 25 land blitt gitt karakterer ut fra hvordan de behandler sine fondssparere. Landene er målt på regulatoriske forhold og skatt, åpenhet om porteføljer, avgifter og kostnader og salg og media.  Her får Norge karakteren B- . ( se tabell lenger ned i saken)

- Norge scorer meget godt på hvor åpne fondsselskapene er på visning av porteføljene sine. Men Norge får trekk fordi mange av bankene og forsikringsselskapene i stor grad kun selger sine egne fond gjennom sitt nettverk. Det er vanskelig for nye aktører og nye fondsselskaper å komme inn, sier administrerende direktør Ketil Myhrvold i Morningstar Norge.

Fondssparere hindres av skattefelle

Ikke enig i kritikk
Nordea er en av storbankene som Tyssøy i Holberg mener i hovedsak markedsfører sine egne fond.

- En ting er at de har noen hyllevarmere, men når du ser hva de selger og hvordan de pakketerer produktene, så selger de i praksis kun egne fond til kundene. Det er ikke bra for konkurransen og det er ikke bra for utviklingen av finansiell sektor i Norge, sier Tyssøy.

Leder av Nordeafondene, Petter Hermansen, er ikke enig med Tyssøy.

- Vi tilbyr i stor grad eksterne fond der hvor vi ønsker å komplementere Nordeas store fondsutvalg av egne fond. Nordea har en egen avdeling som kun har som oppgave å velge ut eksterne fond i fondslisten som Nordea tilbyr. Noen av disse fondene er såkalte «white label» fond, med Nordea i navnet, men med ekstern forvalter. Disse fondene selges også til retail markedet, mens andre eksterne fond er markedsført med eksternt fondsnavn og selges i Privat Banking segmentet, sier Hermansen.

Myhrvold i Morningstar sier Nordea riktignok har et stort spenn i sine produkter.

- Men hvis du går inn på Nordeas nettbank eller i en filial, så er det vel helst Nordeas egne fond du blir presentert for. De har sikkert et godt tilbud til større kunder og institusjonelle kunder, men i rapporten så mannen og damen i gaten spurt om hvordan de opplever fondsmarkedet, sier han.

Ikke bare flaks for vinnerfond dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.