Frankfurt, Tyskland: Dette blir resultatet som havner i butikkene etter at BMW-eide Mini har testkjørt en elektrisk versjon av den lille bilen rundt omkring i verden.

Den lille elbilen BMW i3 og den hybride sportsbilstorebroren i8 debuterte begge under høstens store bilutstilling i Frankfurt.

i3 er noe større enn Mini i alle retninger, og har også en lengre akselavstand, men med en lengde på 3,85 meter er den likevel mindre enn alle av dagens BMW-er. Den produksjonsklare modellen skal visstnok veie omlag 1270 kilo, noe som er 265 kilo mer enn en Mini One. De væskeavkjølte batteriene er plassert lavt og sentralt, noe som skal gi et tyngdepunkt som er lavere enn på dagens 1-serie.

Den elektriske drivlinjen har blitt testet i Mini E, samt i testflåten av BMWs 1-serie Active E. Den elektriske motoren sitter over bakakslingen, og gir drift på bakhjulene, som seg hør og bør for en BMW. Motoren er redusert i størrelse med 40 prosent siden testene startet. Dermed skal ikke interiøret lide plassmessig.

Les test av Mini E: Elektrisk Minimalisme

Motoren yter 168 hestekrefter og gir en akselerasjonstid på 7,9 sekunder fra null til 100 km/t. Toppfarten er begrenset til 150 km/t, av hensyn til rekkevidden. Denne er oppgitt til et sted mellom 130 og 160 kilometer. Ladingen skal visstnok ta seks timer via en vanlig stikkontakt.

BMW vil også komme med en rekkeviddeforlenger til i3, som skal lade batteriene mens man kjører. Storebror i8 har et noe annet system med en bensinmotor som gir direkte fremdrift på hjulene, sammen med en elektrisk motor.

BMWs elbiler er ventet på markedet i 2013.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.