Politiet får en strøm av henvendelser fra nyetablerte som mener seg utsatt for svindelforsøk, skriver Dagens Næringsliv.

Dagen etter at Jeanette Mathisen (23) var blitt registrert med enkeltmannsforetak i Brønnøysundregistrene, ble hun kontaktet av en svenske som sa han jobbet for Brønnøysundregistrene og trengte personopplysninger og pinkode.

–Han var veldig hyggelig og sa at jeg hadde gjort noe feil da jeg registrerte firmaet mitt, men at han skulle hjelpe meg med å rette det opp. Jeg har aldri registrert foretak før, så det kunne jo være riktig som han sa at jeg hadde gjort noe feil, sier Mathisen til DN.

Men da svensken begynte å spørre om hun ikke heller ville registrere et norskregistrert utenlandsforetak (NUF), fremfor et enkeltmannsforetak, og ba henne svare på spørsmål om egen øyenfarge og sin mors pikenavn – fikk hun mistanke.

Og da han ba henne oppgi kortnummer og pinkode, la hun på og ringte politiet.

Bedrageri?
Politiførstebetjent Rune Skjold ved seksjonen for finans- og miljøkrim i Oslo politidistrikt sier fellesnevner for alle som kontakter politiet, er at de har registrert enkeltmannsforetak i Brønnøysundregistrene – kort tid før de ble ringt opp.

Ifølge Skjold varierer alvorlighetsgraden i sakene fra å dreie seg om typiske «katalogselskaper», som mot betaling vil registrere firma og kontaktinformasjon på sine nettsider, til henvendelser hvor vedkommende gir seg ut for å være fra Brønnøysundregistrene og ber om kontonummer, kode og personopplysninger.

– For oss er det uklart hva opplysningene skal brukes til. Men det kan tenkes at det går en stund fra oppringingen skjer og opplysninger blir gitt, til det skjer et bedrageri, sier Skjold til Dagens Næringsliv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.