Etter det ombudet kjenner til, er det sendt ut slike e-poster som tilsynelatende kommer fra flere ulike norske banker.

- Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift istedenfor en kreativ svindler, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Hun minner om at hvis man følger lenken i e-posten og gir fra seg informasjon om kontonummer, kredittkortnummer, brukernavn eller passord, risikerer man at denne informasjonen misbrukes.

Forbrukerombudet ber bankkunder ta kontakt med banken og straks sperre bankkort og nettbank dersom man har gitt fra seg slik informasjon.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.