Illustrasjonsfoto: Elkjøp.

Illustrasjonsfoto: Elkjøp. Foto: Jonas Blich Bakken

- Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Elektronikkjedene Elkjøp og Expert holder konkurrenter unna og hindrer innsyn, ifølge Sifo.

DN.no

Publisert: 27.01.2010 - 06:31 Oppdatert: 27.01.2010 - 08:25

Sifo (Statens institutt for forbruksforskning) er i disse dager ferdig med en omfattende rapport om elektro- og hvitevarebransjen og hvor lett det er å sammenligne priser.

Forskerne har gransket bransjen siden 2008 og intervjuet både kjeder, leverandører og kunder. Funnene viser at kjøp av alt fra tv og video til kjøleskap og vaskemaskiner er vanskelig, forvirrende og krever stor teknisk innsikt, skriver Dagens Næringsliv.

Elkjøp og Expert kontrollerer 80 prosent av elektronikk- og hvitevarebransjen på nær 30 milliarder kroner.

Varemylder
Sifo mistenker ifølge DN Expert og Elkjøp for bevisst å forvirre forbrukerne gjennom å tilby et mylder av tilnærmet identiske produkter, noe som gjør det nærmest umulig for kunder å sammenligne priser i butikken eller på nettet.

Når kundene spør om hjelp i butikken, havner de i hendene på selgere som får ulike bonuser alt etter hvilken vare de får solgt.

- Vi mistenker at det er en bevisst manipulering av markedet, sier forsker Alexander Schjøll i Sifo.

Ledelsen i både Expert og Elkjøp tar avstand fra funnene og påstandene.

Lager "kunstige" forskjeller"
Forskerne har tatt utgangspunkt i salget av vaskemaskiner, som de mener er typisk for hvordan kjedene går frem også på andre produktområder som kjøleskap, flatskjerm-tv og komfyrer.

De fant hele 571 ulike modeller vaskemaskiner på markedet. Bare ni prosent av disse var å finne i en eller flere kjeder. Tilsvarende fant de kun 17 prosent overlapp for oppvaskmaskiner, 17 prosent for komfyrer og 29 prosent for tv-er. Ofte var produktene tilsynelatende like, men med små endringer i form av ulike knotter, displayer eller håndtak.

«Elkjøp og Expert kan ha laget «kunstige» forskjeller mellom produktene de tilbyr for å unngå å konkurrere direkte med hverandre», skriver Sifo-forskerne. Eller sagt annerledes: Når kundene ikke finner like produkter, kan de heller ikke sammenligne priser.

- En ulykke for oss
Elkjøps og Experts kundeaviser med lokketilbud over hele forsiden blir ofte møtt med fortvilelse av leverandørene. Av bitter erfaring vet de at selgerne raskt styrer kunder bort fra det annonserte produktet og over på dyrere modeller med høyere fortjeneste.

- Det er en ulykke for oss hver gang vi havner på forsiden av en kundeavis med et billig produkt, fordi da selger vi ikke noe, uttaler en importør av hvitevarer til Sifo-forskerne.

- Kjenner meg ikke igjen
Ledelsen i både Expert og Elkjøp trekker ned egne markedsandeler. Begge mener knivskarp konkurranse i det norske markedet gir forbrukerne lave priser og et godt utvalg produkter.

- Jeg har ikke lest Sifo-rapporten og kan ikke forholde meg til markedsandelen på 80 prosent. Jeg kjenner meg ikke igjen. Konkurransen mellom oss er veldig klar og konkurransen skjerpes fra år til år. Internetthandelen øker og skaper ytterligere konkurranse. Forbrukerne opplever at produktpunktene blir billigere og billigere, sier kommunikasjonsdirektør Philip Straumsheim i Expert as til DN.

Informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic mener Elkjøps og Experts beregnede markedsandel på 80 prosent er altfor høy. Hun kan ikke se noen negative konsekvense av de to stores dominans, skriver hun i en mail basert på DNs spørsmål rundt Sifo-rapporten.

Les også: Megabutikker i nettkrig

Lesernes kommentarer

- Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av DN.no den 27.01.2010 kl. 07:27

Elektronikkjedene Elkjøp og Expert holder konkurrenter unna og hindrer innsyn,
ifølge Sifo.

Link til hele artikkelen

Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 08:06

Dette er ikke noe nytt.. de har fått bøter i massevis opp gjennom årene for sin markedsføring og betaler og ler av det.Jeg kjenner folk som jobber i systemet og det er så mye korrupte folk at det er verre en i matvarebransjen, bestikkelser, smøring med reiser og produkter i alle ledd hos produsenter..leverandører forhandlere, innkjøpere og selgere.Smøring og bestikkelser i hele brasjen egentlig..og overfor store kunder som Staten, Kommuner, borettslag.

Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av heh den 27.01.2010 kl. 08:31

Hva så? Hvem kjøper elektronikk i butikk lenger uansett? Elkxpert er nødt til å trikse sånn for å OVERLEVE - de kan ikke konkurrere med internett.

Hvorfor tror du de bygger enorme megastores (etter IKEA-modellen) nå, mens små butikker var bra nok før? Det er ikke fordi det går så bra, det er fordi det er eneste måten de kan trekke kunder! Og fordi det er billigere selvfølgelig.

På sikt er de døende begge to, i alle fall på alt som er smått nok til å sendes i posten.

Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Hva den 27.01.2010 kl. 08:44

Hvis du kjenner det internasjonale markedet, så kan det jo hende at store butikker er en proaktiv handling for å gjøre Norge mindre interresant for store aktører slik som Tyske Mediamark, som nå har etablert seg i Svergie.

Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Ann den 27.01.2010 kl. 10:17

Ahh... Jeg håper Mediamarkt kommer til Norge. De er hundre ganger bedre enn de elendige kjedene her, og har forstått hva ordet "utvalg" betyr.

Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Tors den 27.01.2010 kl. 11:00

Vi får håpe de klarer å etablere seg, selv om jeg har mine tvil. De tyske billig kjedebutikker har litt problemer å få fotfeste i lille Norge. Ref Lidl og Bauhaus.

Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av ærlig talt den 27.01.2010 kl. 08:53

Har du kjøpt nevneverdig mye elektronikk?....Elkjøp er BILLIG. De er billig på tv, mobil, laptop, etc. Det er meningsløst å kjøpe noe på nett når man ikke sparer noe. Expert derimot....At de ikke har sluttet i Norge er utrolig. Det er hinsides mye dyrere enn så og si alt annet.

Tror faktisk det hadde vært en fordel om Elkjøp ikke var så billig. Da hadde de kanskje måttet yte service.

Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av billig den 27.01.2010 kl. 09:33

jeg har enda tilgode å finne noe på Elkjøp som jeg ikke klarer å finne billigere andre steder

Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av feil den 27.01.2010 kl. 09:57

Latterlig kommentar av en som tydlighvis ikke har peil. Elkjøp er billig, av de ikke nettbaserte butikkene. Men du tjener i 90% av tilfelle på å bestille på nett. Jeg er slektas elektronikk ekspert så jeg står for det som er av inkjøp, når det kommer til tver, kjøleskap, vaskemaskering osv. At elkjøp er billig på tv og laptop er så feil som det kan bli. nesten alle tver de har til 10k og oppover sparer du minst 1000kr på å bestille over nettet. Og laptoper på elkjøp gidder jeg ikke starte på engang.

Også kommer du med gullkommentaren på slutten. "En fordel om Elkjøp ikke var så billig:P" Men for all del, jeg liker elkjøp veldig godt jeg. Pleier å ta turen innom for å se litt på tver også når jeg har bestemt meg går jeg rett på nett og bestiller.

prisguide.no er en fin ting

Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Forsvar den 27.01.2010 kl. 10:26

Det er nettopp denne formen for kunder som ødelegger butikker i Norge. Selvsagt er det billigere å kjøpe produkter på nett, de har jo ingen adminstrative utgifter i forhold til butikker.

Hvis du skal ha det så rimelig, så får du holde deg unna butikkene. Det du betaler for i butikk er informasjon, tjenesteytelse og sikkerhet. Dersom du ikke er interessert i dette, betaler du på nett, men da syns jeg du også kan holde deg ute av butikkene.

Jeg har blant annet opplevd at kunder maser om at de ikke får hjelp i butikken fordi det kun jobber en eller to stykker på avdelingen. Det de derimot ikke skjønner er at de selv er grunnen til dette. Dersom en butikk skal følge nettpriser, vil ikke butikken tjene penger. Med andre ord, må man kutte ned på servicen. Kunder gidder ikke betale for service, men gud hvor de forlanger å få det.

Slutt og klag!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av gumle den 27.01.2010 kl. 12:51

Oppsøk butikkene og få så mye informasjon om produktene som mulig. Bestill deretter produktet på nett!

Kjøpe TVen min på denne måten.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Siv. Ing'en. den 27.01.2010 kl. 16:11

Auch..., for en kommentar.
Nei, nå må det komme en lov som forbyr mennesker å gå ut av en butikk uten å kjøpe noe. :)
Det som er et stort problem for kundene, er at to helt identiske produkter i forhold til teknisk informasjon (en hos elkjøp og en hos Expert) heter bare "nesten" det samme. Forskjellen kan være en H i slutten av type betegnelsen. Umulig å sammelikne for pris. :( Ofte kan en heller ikke finne den samme modellen (type betegnelsen) hos produsent. Slik "lurer" de kundene.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 17:57

Hadde ikke selgeren hatt bonus ordninger og vært nøytral så hadde man faktisk kunne stolt på de.

Men nå blir man vedlig ofte anbefalt det produktet som gir de mest fortjeneste. Jeg gjorde en oppgave for ikke lenge siden om Lcd-tver og anbefalinger på en av de store elkjøp foretningen.

Jeg hadde en informant som ga meg informasjon om fortjenesten på alle LCD-tvene. Jeg brukte EISA (http://www.eisa.eu/) som mal for hvilke tver som var beste. Også gikk jeg spurte jeg flere forskjellige selger om hvilken lvd-tv de ville anbefale meg i prisklassen/"

Det som ble resultatet overrasker kansje ingen. Men dette er hovedpunktene.

1. Det var overaskende store sprik på hva de anbefalt. Har de peil?

2. Jeg ble ikke anbefalt testvinneren først om det ikke var denne som ga best fortjeneste.

Dette er ikke bra. Kommer jeg inn i en butikk og sier jeg vil ha en lvd tv til ca (10-12)tusen så forventer jeg å bli anbefalt den beste modellen. Ikke den som gir de best fortjeneste!!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Arild den 27.01.2010 kl. 21:24

Velkommen til den virkelige verde! Skal du handle noe hos kjedene,så må du vete hva du skal ha før du går inn i butikken. Det er trist det er blitt slik, men de er bare ute etter å tjenne mest mulig penger. De driter i om du kommer hjem med den dårligste tv'n de har!

Da jeg skulle ha tv, prøvde Elkjøp forbrilsk å prakke på meg en LG tv. Da reiste jeg fra butikken og kjøpte Sony tv'n som fikk best i test den gangen.

Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Feil feil den 27.01.2010 kl. 10:51

Sikkert greiere om du poster svarene dine på rikktig kommentar.

Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av bob den 27.01.2010 kl. 18:39

mann tjener ikke på at varen er billige, mann sparer,,så er det sagt

Re: Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 20:53

Du høres ut som konemor! Hun kjøpte to par sko i dag og hevder hun sparte mye...

Hvor mange sko tror du konemor bør kjøpe før hun tjener/sparer seg til millionær?

Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av oladunk den 27.01.2010 kl. 10:12

Jeg har sett en god del datautstyr som selges til nesten dobbel pris på Elkjøp.

Husker for en tid tilbake da jeg kjøpte en LED TV for 18 500 på Komplett. Kostet nærmere 23 000 på Elkjøp.

Husker også jeg sjekket prisen på et tastatur med BT fra Microsoft. Kostet nærmere 1800 på Elkjøp mens det var å få for rett under 1000 på Amentio.

Var også og tittet på en blueray spiller fra Panasonic for noen uker siden. Elkjøp solgte en litt spinklere modell (DMPBD60EGK til 2300!?) til samme pris som div. nettbutikker solgte den litt mer avanserte modellen (DMPBD80EGK).

Nei, jeg er ikke enig i at Elkjøp er billig! Har flere varer jeg har tittet på hvor Elkjøp har priset seg vesentlig dyrere.

Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Per den 27.01.2010 kl. 11:46

Hvis du mener Elkjøp er billig på slike varer har de tydeligvis lykkes godt med sin villedingsstrategi. Tviler på at du kan finne en eneste datamaskin eller TV som ikke er vesentlig billigere i de rene nettbutikkene enn hos Elkjøp. I tillegg har Elkjøp en tendens til å selge modeller som er 1-2 generasjoner eldre enn de man får i nettbutikkene. Det krever imidlertid som artikkelen sier at man kan sammenlikne spesifikasjoner og ikke bare modellnavn.

Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 17:42

Det var kanskje å dra det litt langt.. Elkjøp er billigere på noen produkter, Expert på andre. Slik er det å vil det alltid være.

Re: Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Downloader den 28.01.2010 kl. 20:35

Er du gal?

Elikjøp er generelt dyrt med mulig unntak for lokkevarene. Expert er alltid dyrt - også på lokkevarene.

Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av JULIUS den 27.01.2010 kl. 13:55

Elkjøp tar rotta på nettbutikker for tiden. Folk vil se hva de kjøper.

Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Jon den 27.01.2010 kl. 15:13

Tror ikke størrelsen på produktene har noen som helst innvirkning lenger. Når flere nettbutikker, som NetShop, Komplett og MPX alle har hentebuer rundtom, blir fraktkostnadene forsvinnende små.

Det er nok fortsatt noen generasjoner igjen før de som helst handler i butikk er borte. Og butikken vil alltid ha en fordel med at man får varen der og da, og slipper å vente. Men etterhvert må de nok endre måten de driver på drastisk, det er jeg helt enig i. For sånn som det er i dag, blir de knust på pris av nettbutikkene!

Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Kent Steinhaug den 27.01.2010 kl. 10:36

Legg merke til navnet på produktet. Alle store kjeder, fra Elkjøp og Expert til Jernia - får produsert "egne" modeller til kampanjer. De ser nærmest helt identiske ut med et annet produkt, men har et tall eller bokstav mer eller mindre i navnet. Inne i maskinen er det imidlertid strippet så det holder på tilbudsproduktet. Dessuten er det da kun en kjede som har nettopp dette produktet, og "prisgarantien" blir latterlig. Man kan ikke finne nettopp dette produktet billigere andre steder - helt enkelt fordi det er bare f.eks Elkjøp, Expert eller Jernia som har dette.

Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av W.B. den 27.01.2010 kl. 12:19

Helt korrekt. SIFO hadde dessuten ikke trengt å forske på dette. Bare se her: http://www.miele.no/no/husholdning/produkter/1141.htm

Flere av produktene som kun er tilgjengelig enten hos Expert eller Elkjøp/Ledfal (som har samme eier)!

Enkelt å gi "prisgaranti" da ;)

Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 14:43

Hvorfor maser alle om prisgaranti. Det er da slutt på å annonsere det. Det gjorde forbrukerrådet slutt på for en god stund siden. Her er det vell snakk om prissammenligning og konkurranse som bli svekket da prisene ikke blir "lave" nok. Jeg veit ikke helt hvor lave forbrukere skal forvente å få produktene. Dette er en bransje med lønnskost 10% +/- og en margin på produktene 20% +/- i snitt. Da har de jo kun 10%. Dette skal dekke annonsering,husleie, strøm og binding av varelager.

Så hvis man tror at like modellnr vil gjøre noe på lang sikt med prisbildet, så tar man nok feil. Det vil nok bare en sin død. Langvarig priskrig har aldri kommet noen til gode.

Re: Re: Re: Re: - Elkjøp og Expert forvirrer kundene bevisst

Skrevet av Forbrukeren den 27.01.2010 kl. 19:09

Ja, det er jo skikkelig synd på dem.. Hvis det er så trangt å drive butikk, så får de heller la være. Gi konfirmantene sparken og steng sjappa. Var det ikke fri konkurranse det het?

En verden snudd på hodet

Skrevet av Jona den 27.01.2010 kl. 07:56

Du blir ikke stor i verden i dag om man ikke er kjeltring. Det er så korrupt at det er de rettferdige, varslerne som forfølges. Det går over hele linja, dessverre!

Re: En verden snudd på hodet

Skrevet av Bs Radar den 27.01.2010 kl. 10:00

Og hva gjør du med det problemet? Shopper mer?

Ikke noe problem????

Skrevet av Espen den 27.01.2010 kl. 07:58

At to aktører deler på 80% av markedsandelen kan jeg godt forstå informasjonssjefen i Elkjøp ikke synes er noe problem. Det er jo bortimot drømmesituasjonen for markedslederne i uansett bransje. Dette er tilnærmet monopol og den prisforvirringen som eksisterer i dette markedet er bortimot komplett. Her synes jeg konkurranse og pristilsynet må gå inn og rydde opp. Dette er rett og slett ufint.

Re: Ikke noe problem????

Skrevet av Knut den 27.01.2010 kl. 09:22

...om ikke 'tilnærmet monopol', så er det definitivt et soleklart duopol. Det er igrunnen ikke mye bedre, se bare på Netcom/Telenor, godt at det skal bygges 2 telenett til i Norge...

Prisbevist

Skrevet av Jonas den 27.01.2010 kl. 08:03

Dette er jo produkter som det kreves innsikt og kunnskap å kjøpe, jeg synes at de elektroniske tilbudsavisene på tilbudsweb,no gir meg ett godt grunnlag for sammenligning av priser og produkt. I tillegg leser jeg annmeldelser fra andre nøytrale nettsteder.

Helt korrekt

Skrevet av FoRb den 27.01.2010 kl. 08:05

Sifos obervasjoner er tatt helt på kornet.
Har selv vært kunde og kunne observere nøyaktig de samme salgstriksene både mot meg selv og alle andre innen hørevidde.
Forbrukeren må være YTTERST oppmerksom på dette.
Bestem deg for hvilke produkt du vil ha og gi f.... i hva bonusjagende selgere ivrer for.
Desto større iver for å selge et bestemt produkt, desto større fortjeneste for ham og kjeden.
Slik er det!!!

Forbrukermakt

Skrevet av Boikott den 27.01.2010 kl. 08:08

La oss gi de en lekse i forbruker makt - full boikott!

Ta kontroll!

Skrevet av Jorunn den 27.01.2010 kl. 08:08

Jeg kjøpte en vaskemaskin på ELkjøp for 10 år siden - den var på tilbud, billigste modell - og, selger prøvde selvsagt å fraråde kjøp, og heller kjøpe en dyr modell. Mitt spørsmål var: vasker den rent? Ja. Ok, jeg tar den! Mitt råd er: bestem deg før du reiser til butikken - og stå på ditt!

Re: Ta kontroll ja!

Skrevet av Anne den 27.01.2010 kl. 10:07

Skulle bare ha en mobil til og ringe med jeg. Ble prøvd og trykke på noe med msn, msm, gps, kjempebra kamera og gudene vite....

Spurte om det gikk ann å ringe med den jeg lurte på... "Ja... det går jo det" "Takk, da tar jeg den" Selger ble sur gitt, hehe...

Re: Re: Ta kontroll ja!

Skrevet av Bs Radar den 27.01.2010 kl. 10:10

Du kjøpte i det minste. Hva med den gamle?

Re: Ta kontroll!

Skrevet av BullshitRadar den 27.01.2010 kl. 10:08

"Stå på ditt" Hahahahaa

Kun undertrykte pyser skryter av å ha "stått på sitt", i en butikk som kryper for deg og sleiker i seg dine siste kroner og ører. Jeg ler meg i hjel. Stakkar. Så fort du ser en med fin skjorte og slips, tar du halen mellom beina. Jeg kjenner lusa på gangen, jeg vet'u.

Stå på ditt du! He-he, vaskemaskin...

Hva er problemet?

Skrevet av Tors den 27.01.2010 kl. 08:16

Forbrukeren må jo se på dette som positivt? Når Elkjøp og Expert har store markedsandeler. Dette gjør det mulig for dem å få bedre priser fra leverandører, og så lenge det er to konkurrenter, så vil de alltid presse prisene på utvalgte produkter. De kan gjøre dette samtidig som de kan tilby et akseptable priser også i distrikts Norge. For uten store innkjøp så ville det gjøre det vanskelig kunne drive butikker med lave priser også i distrikts Norge.

Når det gjelder salgs strategier eller hva man skal kalle det dere kaller bortsalg, så er jo dette opp til forbrukeren og bestemme hva han ønsker. Jeg veit at Elkjøp har annonsegaranti, så tilsvarende produkt skal man få ihvertfall i de 3 første dagene.

Hvis man som forbruker handler etter typebetegnelser på det enkelte produkt og ikke hvilke spesifikasjoner produktet har, så klart vil dette skape forvirring. Hvis forbrukeren er så dumme at de ikke klarer å orientere seg i markedet uten å bli forvirret, så burde de forholde seg til en butikk. For de kommer jo til å handle noe de trenger uansett. En selger er til for å tilfredstille kundensbehov og det er kunde som bestemmer hvor mye han er villig til å betale.

Når det gjelder om Elkjøp eller Expert er kjeltringer, så kan jeg vell vanskelig kalle de som har lavest priser for dette. Beklager at ikke forbrukeren får nytte av all fortjeneste de har, men uten den så vil det jo ikke være mulig å drive.

Re: Hva er problemet?

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 08:33

Bullshitalarm.....

Re: Re: Hva er problemet?

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 08:42

Det er godt å se at du tror at små aktører er løsningen. Slik at prisene kan bli litt høyere og varebredde kan bli dårligere. Hvis man velger å redusere forbruket så vil jo det bare ta knekken på de små aktørene.

Hvis forbruker er så opptatt av service, så drit i hva man betaler for produktet og kjøp der de mener de får den beste servicen.

Re: Hva er problemet?

Skrevet av Xyz den 27.01.2010 kl. 08:33

"Annonsegarantien" er jo nettopp det som unngås hvis man har forskjellige modeller fra konkurrenten - for da kan man ikke sammenligne direkte.

Re: Re: Hva er problemet?

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 08:51

"Annonsegarantien" gjelder jo kun for egene annonserte produkter, jeg tror du tenker på det som het prisgaranti. Prisgaranti eksisterer ikke lenger, men Elkjøp å Expert praktiserer 30 dager returrett som gjør det mer innterresant å gi penger tilbake hvis konkurrenten har annonsert tilsvarende produkt lavere.

Annonsegaranti, skal jo kun sikre at kunde ikke skal komme til butikken og ikke kunne kreve tilsvarende vare hvis de er utsolgt for det annonserte.
Så hvordan Annonsegarantien har noen påvirkning på forskjell mellom produktene kan du godt forklare.

Er dette en nyhet?

Skrevet av Pelle den 27.01.2010 kl. 08:28

Dette skjer overalt hver eneste dag. Det beste for å straffe alle aktørene er å skru ned forbruket kraftig og leve med det man har til det ikke lar seg reparere eller fungerer mer. Den største feilen vi forbrukere gjør er å følge moter og trender. Samtlige hvite- og brunevarer i huset her er mer enn 10 år gamle, litt kjedelig kanskje, men livet endres ikke av farge og størrelse på et kjøleskap eller en tv. Bruk heller pengene på opplevelser i form av reiser, god mat, naturopplevelser mm.

Re: Er dette en nyhet?

Skrevet av Bra den 27.01.2010 kl. 10:47

Yezzzz!!

Re: Er dette en nyhet?

Skrevet av Gjest den 27.01.2010 kl. 11:15

Du har skjønt det, Pelle.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut