Merano, Italia: Audi presenterer en ny modell av A6 Allroad. Kritikere kan kan si at dette er en ordinær A6 med ekstrautstyr, men for mange som sikler på Audis monster-SUV Q7, bør Allroad-versjonen være et aktuelt alternativ.

"Q7-dødare"
Audi kom sent, men godt på banen med SUVen Q7. Men når nyhetens interesse har lagt seg rundt Audis suksessrike SUv og det ikke lenger er prestisje å bli sett i en Q7, er det få grunner til å velge en Q7 istedet for en A6 Allroad.

Hvis man klarer seg med litt mindre bakkekl#229 er crossover-versjonen A6 Allroad langt mer praktisk - ikke minst på grunn av størrelsen - og kommer med det samme utstyret.

Når Audi kaller denne bilen A6 Allroad, så er det en ganske presis betegnelse. Den egner seg på alle typer veier, men offroad har den mindre å stille opp med. Det er da også veldig få nordmenn som virkelig noen gang kjører bil i naturen.

Men selv om denne bilen har lite å gjøre ute i røft terreng, trives den desto bedre på asfalt. Nye A6 Allroad er en allsidig stasjonsvogn og tross en noe høyere bakkekl#229 er bilen sportslig slik vi kjenner bilene fra Audi.

Etter å ha testet A6 Allroad blant annet på svingete, italienske veier kan vi trygt konkludere med at de sportslige egenskapene ikke står tilbake for den ordinære A6en. Krenging er ikke noe problem. Med firehjulstrekk og mulighet for høy bakkekl#229 når det trengs. I en pressemelding skriver Audi at A6 Allroad er skreddersydd for norske forhold. Audi holder ord.

Luftfjæring gir alsidig bil
Allsidigheten i Audi A6 Allroad skyldes i stor grad Audis adaptive luftjæring. Dette er ekstrautstyr og koster 30.000 kroner i storebror Q7 - men i A6 Allroad er systemet standardustyr.

Luftfjæringen gjør at bilen raskt kan endres fra sportslig fjæring til mer komfortabel fjæring. I tillegg har den egen allroad-innstilling samt en lift-funksjon som gjør at bilen hever seg og gir føreren maksimal bakkekl#229. I Lift-posisjon er bakkekl#229en 185 millimeter, men med en gang bilen kjører raskere enn 35 km/t senker bilen seg til 175 mm kl#229 i det såkalte allroad-moduset.

Ved 80 km/t senker bilen seg ytterligere 15 mm og over 120 km/t senker bilen seg enda 20 mm. Dette er et system som er som skapt for A6 Allroad og det er i stor grad luftfjøringen som er nøkkelen til at A6 Allroad er blitt en så allsidig bil.

Sprek diesel
De fleste nordmenn som kjøper en A6 Allroad Quattro vil kjøpe den med minste dieselalternativ, en 2,7 liters TDI-motor med 180 hestekrefter. Denne motoren var en positiv overraskelse. Den er naturligvis ikke super-rask, men den biter overraskende godt fra seg.

Andre motoralternativer er en 3-liters TDI-motor, mens eneste bensinalternativ er en nydelig V6 FSI-motor som yter 255 hestekrefter. På sensommeren kommer også denne bilen med en stor V8er på 4,2 liter og 350 hestekrefter.

Audi stilte alle motoralternativene til rådighet til pressen på en todagers testkjøring i Italia. Og på nord-italienske, svingete veier klarte den minste dieselmotoren å holde følge med V8-monsteret store deler av veien. Først på litt lengre rette strekninger dro V8-eren klart ifra.

Dropp plastikken

Uten plastikkdetaljene blir bilen mer anonym men langt mer stilig.
Uten plastikkdetaljene blir bilen mer anonym men langt mer stilig. (Foto: Embret Sæter)
Innvendig er A6 Allroad nøyatig lik interiøret vi kjenner fra andre Audi-modeller. Utvendig har Allroad-versjonen endel detaljer som gir den et langt røffere uttrykk enn normale A6-modeller. I likhet med forrige versjon av A6 Allroad er støtfangere, sideskjørt og skjermbuer dekket av plastikk. Det kan diskuteres hvor lekkert det er.

De som vil vekk fra "plastic fantastic"-looken bør vite at bilen også leveres med hellakkerte støtfangere, og skjermbuer. Det gjør bilen mer lik A6, men i våre øyne også langt stiligere.

Konklusjon: En sporty, allsidig og praktisk firehjulstrekker så lenge du holder deg på en vei. Perfekt for folk som er usnobbete nok til å klare seg uten SUV.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.