Nettshopping slår alle rekorder, og vi er villige til å bruke kredittkortet langt mer - og rausere - enn før på nettkjøp. Men når det kommer til luksusvarer, kommer du ofte til kort. I alle fall på luksusselskapenes egne nettsider.

chanel.com kan du ikke shoppe. Ikke på prada.comheller. Heller ikke på ysl.comeller dior.com er det lagt opp til netthandel direkte på luksusmerkenes hjemmebane. Louisvuitton.com henviser sine shoppeglade nettklikkere videre til eluxury.com - og det er her - eller på nettsteder som saksfifthavenue.com eller bergdorfgoodman.com - du må gå til hvis du skal være sikret de siste luksusartiklene.

Her får du tak i heteste nytt fra blant annet Louis Vuitton, Fendi, Dior, Celine, Jean Paul Gaultier, Tom Ford og Versace.

Sparsommelige nettsider
De fleste luksusmerkene har egne nettsider, men her finner du stort sett kun informasjon om butikkenes beliggenhet, selskapenes økonomi, og av og til bilder fra kolleksjonene. Svært få nettsteder selger varer direkte.

Luksusmerkene er innovative og har trendy kunder - likevel er de skeptiske til internett. De er bekymret for at online-nærvær vil gjøre imaget deres billigere, skriver CNN Money.

Redd for imaget
- Luksusselskapene er redde for å være for tilgjengelige online fordi de ikke ser på det som en luksusopplevelse, sier Milton Pedraza ved Luxury Institute i New York til CNN.

- Det de ikke skjønner er at velstående kunder ikke nødvendigvis ønsker å gå i butikker å shoppe, men heller ønsker tilgjengelighet, tilføyer Pedraza.

Les også: Luksus-shopping på nettet

260 milliarder dollar
I år vil nettshoppere bruke anslagsvis 260 milliarder dollar på å handle over nettet, ifølge en rapport fra National Retail Federation og shop.org. Av dette går rundt 22 milliarder dollar til klær, tilbehør og sko - en økning på 20 prosent fra ifjor.

- Velstående forbrukere i tidsklemme synes det er bekvemt å handle på nettet. De handler alt de kommer over. Det eneste som holder dem tilbake er mangel på luksusprodukter på nettet, sier Pedraza.

På eluxury.com rives dyre vesker til 5000 dollar vekk. Nettstedet går så det suser.

Gucci på gli
Noen luksusprodusenter er imidlertid på gli: Gucci Group har innsett verdien av internett og tilbyr nå en rekke produkter til salgs på sine hjemmesider, gucci.com

Her får du kjøpt luksuriøse Gucci-produkter fra 100 og opp til 10.000 dollar, og ifjor vokste omsetningen på gucci.com med 65 prosent sammenlignet med året før.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.