Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Nøttete sensur fra Nutella

Tekst
Nutella Foto: Justin Sullivan/AFP/NTBSCANPIX

Nutella Foto: Justin Sullivan/AFP/NTBSCANPIX

Skriv hva du vil på Nutella-etiketten din, bare ikke lesbisk. Eller feit.

- Si alt du alltid har ønsket å si med Nutella, lød det i en tweet fra en fransk kampanje for det italienske nøttesjokoladepålegget i forrige uke. På selskapets nettside kan kundene bestille Nutellakrukker med skreddersydde etiketter.

Men kundene oppdaget raskt at de fikk ikke si hva som helst, skriver den franske utgaven av nettavisen Huffington Post. Kildekoden inneholdt en rekke ord Nutella nektet folk å sende til "sine kjære".  Lesbisk og homo kunne kundene bare glemme, så også jøde og muslim. Vel så kuriøst nektet Nutella også sine kunder å trykke ord som kilo, fedme, kreft og palmeojle, noe som vekket stor oppsikt på Twitter.

Nutella så seg nødt til å reagere på kritikken, og talspersoner for selskapet har uttrykt at de ønsket å hindre "negative eller fornærmende budskap" og at Nutella ønsker at kampanjen skulle være en måte å "dele sin entusiasme" for Nutella på.

Sensuren, hevdet selskapet ifølge Huffington Post, skulle være en måte å sikre den vennlige tonen i kampanjen.

Nutella var deretter nødt til å snu motvinden ved selv å legge ut en tweet med teksten "Vår fantasi vil aldri overgå deres" og be brukere retweete den dersom de hadde forsøkt å omgå nøttesensuren.

Det finnes så mange måter å si det man ønsker på.

 

Les mer om mat og vin på Smak.no

Klikk her for å melde deg på ukentlige nyhetsbrev fra Smak.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.