Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Supervekst for «superfrø»

Tekst

Chiafrø leder an i ny bølge av «supermat» i Europa, ifølge analysebyrået Mintel.

Urkorn har hatt et kraftig oppsving de siste årene. Chia, bokhvete, hirse, quinoa begynner å bli vanlige navn i helsekostbutikker i Norge og Europa. Nå er chia kommet inn i dagligvarehyllene, i form av chiabrød og knekkebrød med chiafrø.
I Europa har andelen matvarer som markedsføres som «supermat» eller med spesielt helsefremmende ingredienser, økt med 202 prosent de siste fem årene, ifølge analysebyrået Mintel, som kartlegger globale markeds- og forbrukertrender.

Årsaken til veksten er en sterk etterspørsel etter sunn og næringsrik mat, ifølge Mintel. 7 av 10 forbrukere i Frankrike, Tyskland, Italia og Spania foretrekker supermaten fremfor tradisjonell, vanlig mat, ifølge Mintel.

Grønt, sunt og økologisk - forbrukerne krever sunnhet

Chiafrø ble dyrket i Sør-Amerika i aztekernes rike, og gjenoppstod som trendmat i fitness- og løpemiljøer etter at bestselgerboken «Born to run» (2011) hevder chiafrø er prestasjons- og helsefremmende. Frøenes helseeffekt er imidlertid omstridt.

Andelen produkter som inneholder chia økte med 70 prosent mellom 2014 og 2015, ifølge Mintel.
- Etterspørselen etter sunnere, mindre raffinerte alternativer til hvete er årsaken til gjenoppdagelsen av urfrøene. Smakfulle og næringstette korn har begynt å endre den negative oppfatningen av karbohydrater, skriver matanalytiker Stephanie Mattuci i Mintel i rapporten.

Selger godt i Norge

I Norge er chiafrøene blitt populære i løpet av kort tid.
- I 2015 økte vi salget av chiafrø med 100 prosent fra 2014 , uten å øke annonseringen. De foregående to årene økte salget med samlet cirka 25 prosent. Interessen for andre typer frø som hampfrø og quinoa har også økt mye, sier Tore Steinkjer i helsekostkjeden Naturalis.

Dagligvarekjeder som Rema 1000 merker chia-interessen fra både kunder og leverandører.

- Vi merker at våre kunder viser en stor interesse for å gjøre sunne valg i hverdagen og en økt interesse for spesialprodukter har gjort at vi nå har flere chiabaserte produkter i vårt sortiment, samt økologiske chiafrø. Vi ser at leverandørene stadig tilbyr oss flere produkter med chia som ingrediens, sier kommunikasjonssjef Øyvind Arum i Rema 1000.

Oppskrift: Smoothiebowl med chiafrø

I helsekostkjeden Sunkost har chiafrø økt med 50,2 prosent på tre år. Også helsekostkjeden Life opplyser at chiafrøene har økt i popularitet. Samtidig som urkornene er blitt mer attraktive, har salget av alger, spirulina og chrorella stagnert i helsekostkjedene.
- Disse matvarene var jo også mye mer omtalt i media for 3 år siden, sier Steinkjer i Naturalis.


Lunsjguiden tester Lett - sunn fastfood(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.