God juice, grusom stemning

Tekst

Ferskpresset juice og discostemning på dagen har gjort Joe & The Juice til en internasjonal suksess.  Foto: Gunnar Lier

Juicen er god, men stemningen fæl på fastfoodbransjens svar på Abercrombie & Fitch.

Høylydt generisk loungemusikk spratt mellom de svarte veggene dekorert med bokhylletapet og fotografier muligens knipset av Joe & The Juice-grunderen selv, danske Kaspar Basse.

Det var midt mellom frokost- og lunsjrush på den globale sunn fastfoodkjedens nye filial i Torggata, og den vakre, men ikke spesielt energiske unge mannen bak disken var et stykke unna å sjonglere med kaffekopper og sandwicher og skru på sjarmen.

Fakta: Joe & The Juice

Torggata 9

Oslo

Joe & The Juice

Meny:★★★★

Mat: ★★★★

Service/effektivitet: ★★★★

Miljø: ★★

Pris: ★★★

17 poeng

Sunn fastfood

– Can you please speak English, ba han livstrøtt og lavmælt om da vi forsøkte å bestille hver vår juice og sandwich.

Kaffe og juice er hovedsakelig det det handler om i kjeden som har filialer fra Korea til New York. Du finner dem naturligvis også på en rekke flyplasser. Joe & The Juice er blant de få kjedene som presser juicen der og da, og menyen er såpass rikholdig at det kan ta sin tid å velge mellom Hangover Heaven og Pease of Mind – med andre ord prosessere valget i komplisert matrise som vurderer ingefær opp mot selleri og grønnkål samt hva det er greit å be om.

Flaut å be om sex

– Det er for flaut å be om «Sex Me Up» konkluderte Pepper og endte med en avocadosandwich og en «Stress Down» (jordbær, eple og ingefær). Salt tok en for laget og valgte en av Joes «Signature»-juicer med mer grønt en muligens godt er i, samt en sandwich med serranoskinke.

Den matte servitøren ba om navnene våre og gikk raskt i gang med både toastjern og juicer, uten å lage særlig show ut av produksjonen. Men fordi lokalet var nesten tomt, gikk det knappe fem minutter før både juice og sandwich ble servert.

– Kommer du midt i lunsjen, blir man raskt stående 20 minutter og vente, sa Pepper diskret.

– Du behøver ikke snakke lavt, sa Salt. – Det er umulig å høre deg på den måten, og han bak disken forstår ikke hva vi sier uansett.

God, grønn smak

Sandwichene, med tynt, generisk brød, var ikke jevnt varme. Ei heller var mozzarellaen inni smeltet, og det hadde smakt bedre hvis den hadde vært det, både sammen med avocado og serranoskinke med pesto. Derimot var Salts Green Shield-juice en positiv overraskelse for en som foretrekker grønnkål og broccoli i sin naturlige form. Stress Downs uskyldige kombinasjon av jordbær og banan fikk en voksen piff av ingefær.

Juice og sandwich stiller sulten med friske smaker på Joe & The Juice.  Foto: Gunnar Lier

Billig er det dog ikke med nypresset juice; to sandwicher og juicer koster rundt 300 kroner, en pris som stiger til nærmere 400 hvis gjestene skal ha hver sin kaffe også, og Joe & The Juice er ikke sted gjestene blir sittende. Til det er musikken for høy og stemningen for kald; det er grenser for hvor gøy det er å henge på dagdisco uten muligheter for hverken dans eller rusmidler.

– Dette er bare marginalt mer sjarmerende enn å gå inn i helvetes forgård, også kjent som Abercrombie & Fitch, mente Salt og la til: – Men jeg er glad de finnes på flyplasser, det er mye bedre med en god juice enn fettete pølse og pizza på reise. (Vilkår)

Anbefalte videoer