ÅRETS VINNER - AKERSHUS

I skyene med videoselskap

For fem år siden etablerte tre Tandberg-avhoppere et nytt it-selskap. Nå kaprer de kunder over hele verden med en nettskybasert videotjeneste.

Administrerende direktør Tom Erik Lia trykker på noen taster på den trådløse pc-en mens produktdirektør Michel Sagen vender blikket mot storskjermen. Noen få sekunder senere dukker styreleder Kjell Skappel opp på skjermen i møterommet – direkte fra Stavanger. Han kom inn i styret gjennom Stavanger Venture og T.D. Veen as som til sammen kontrollerer rundt 17 prosent av aksjene i Videxio.

– Det begynte med en dialog om vi ville investere i Videxio, men det tok ett år fra første samtale til vi gikk inn på eiersiden i 2012, sier Skappel.

«Håpløst»

Ett år tidligere startet et nytt norsk it-eventyr i det små. Våren 2011 sluttet Tom Erik Lia, Michel Sagen og Thomas Berger i it-giganten Cisco. Det amerikanske konsernet hadde to år i forveien kjøpt det norske videokonferanseselskapet Tandberg for 19 milliarder kroner. Trioen hadde en idé om å gjøre det enkelt for små- og mellomstore bedrifter og organisasjoner å kunne sette opp en profesjonell videokonferanse via en skybasert tjeneste.

Administrerende direktør Tom Erik Lia (det lille bildet øverst til venstre) snakker med medgründer og produktdirektør Michel Sagen på videolink.

– Tandberg var et veldig bra selskap, men for at bedriftskundene skulle få videotjeneste, måtte de også investere i infrastruktur. Investeringer kan komme opp i flere millioner kroner. Det er jo håpløst at hver bedriftskunde må være et lite televerk for å få gode videokonferansetjenester, sier Sagen, som har mye erfaring fra telebransjen etter ti år i Telenor.

Startet i båthus

Fra godt betalte jobber i Ciscos norske hovedkontor på Lysaker i Bærum tok gründerne veien sydover langs kommunegrensen mot Oslo.

– Vi startet i et lite båthus på Snarøya. Lokalene i båthuset fikk vi lånt gjennom bekjente. Selv hadde vi spart opp 100.000 kroner i startkapital, og tok ikke ut noe lønn i begynnelsen, sier Lia.

Administrerende direktør Tom Erik Lia (til venstre) og produktdirektør Michel Sagen i Videxio opplever sterk vekst med sin nettskybaserte videokonferansetjeneste.

It-trioen gjorde deretter ting i et litt uvanlig tempo som medførte at de fikk ekstra tidspress:

– 1. april 2011 ble selskapet etablert. Vi solgte tjenesten i juni før den var ferdig. Telenor Digital var vår første kunde. Pilotprosjektet ble ferdig i august. I desember tok vi betalt for tjenesten, sier Sagen.

Doblet verdien

Videxio er blant de mange selskapene som har sprunget ut av Tandberg/Cisco. På folkemunne kalles ofte Lysaker-området for «Video Valley». I tillegg til Cisco og Videxio ligger videoselskapene Pexip og Acano i gangavstand fra hverandre i området.

Gründerne i Videxio opplevde likevel ikke at investorene sto i kø i startfasen.

– Men vi fikk inn litt såkornmidler i begynnelsen, sier Sagen.

Stavanger Venture og Veen as kom inn i 2012.

– Vi gikk inn med fire millioner kroner i første omgang, sier styreleder Skappel.

Han har også bakgrunn fra Tandberg, og har gjennom Stavanger Venture i tillegg gått inn i videokonferanseselskapet Pexip.

Ifjor hentet Videxio 15 millioner kroner, og selskapet var verdsatt til 210 millioner kroner.

– Det har skjedd mye i selskapet, og verdien har mer enn doblet seg siden den gang, sier Lia, og viser til omsetningen i selskapets unoterte aksjer.

Nådde økonomisk milepæl

Videxio har sterk vekst med sin skybaserte videokonferansetjeneste.

– I dag er vi representert i 190 land og har 16 dataplasseringer i verden. Antallet bedriftskunder er doblet det siste året, til 1200, sier Lia.

Administrerende direktør Tom Erik Lia (til venstre) og produktdirektør Michel Sagen sluttet i it-giganten Cisco i 2011 for å satse på sin egen forretningsidé.

Produktdirektøren legger til at kundene betaler månedsabonnement.

– Istedenfor å betale millionbeløp i infrastruktur kan en bedriftskunde få et månedsabonnement som koster mindre enn et ordinært mobilabonnement målt per ansatt, sier Sagen.

Siden 2012 har selskapet økt omsetningen fra nesten to millioner til litt over 38 millioner kroner. Samtidig har selskapet gått fra minus til et sterkt plussresultat i 2015.

– I oktober ifjor klarte vi å få positiv kontantstrøm for første gang, sier Lia.

Videxio oppnådde en driftsmargin på 27,2 prosent i 2015.

«Trussel og mulighet»

Ledelsen forventer fortsatt sterk og lønnsom vekst, og viser til at selskapet nylig har inngått en forhandleravtale med det japanske storkonsernet Ricoh. Totalt har selskapet avtale med rundt 200 partnere som selger Videxios løsning under eget navn.

Tom Erik Lia (til venstre) og Michel Sagen i Videxio har økt fra under to til over 38 millioner kroner i omsetning siden 2012. På videolink fra Stavanger: styreleder Kjell Skappel.

– Vi har passert fjorårets omsetning. I 2017 bør vi omsette for over 100 millioner i abonnementsinntekter, sier Lia.

Han viser til at konsulentselskapet Gartner har konkludert med at det er behov å koble opp 50 millioner konferanserom via video.

– Samtidig viser undersøkelser at vel 1,3 milliarder personer i verden jobber utenfor hovedkontoret, sier Lia.

– Og hva er selskapets største utfordring?

– Det er mange. Den viktigste er at jo større marked, desto større sannsynlighet er det for at store aktører vil inn i det. Det er en blanding av en trussel og mulighet.

På videoskjermen nikker styrelederen til Lias svar.

– Det er ikke usannsynlig at det vil komme en konsolidering om noen år i dette videomarkedet ved at store industrielle selskaper kjøper opp mindre aktører, sier han.

– Så da kan mange bli kjøpt opp av Cisco igjen?

– Det er ikke utenkelig at denne type selskaper ender hos en industriell aktør, sier Kjell Skappel fra kontoret i Stavanger.

Tom Erik Lia (47) - Daglig leder

Hva var ideen da du startet?

– Å gjøre videokonferanse mer tilgjengelig for flere bedrifter gjennom en skytjeneste.

Hva ville du gjort annerledes hvis du fikk gjort én ting om igjen?

– Ikke satset så globalt bredt i begynnelsen. Burde ha konsentrert oss om Europa og USA.

Hva er din viktigste drivkraft?

– At video skal være hjertet i all kommunikasjon og at vi kan bygge opp et godt selskap.

Hvordan merker selskapet oljesmellen?

– At bedrifter benytter mer videokonferanser for å få ned kostnadene og bli mere effektive.

Hva gjorde du for ti år siden?

– Da jobbet jeg i Tandberg som utviklingsleder.

Hva gjør du om ti år?

– Jobber med produktutvikling for å få Videxio-plattformen ut i verden på et enda høyere nivå enn i dag.

Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her .