Firmabiltesten del 3

Mest bil for pengene

Ny teknologi brer seg i bilbransjen, likevel er det Peugeot 308 med tradisjonell bensinmotor som stikker av med tittelen Årets firmabil 2016.

For andre år på rad kan Peugeot-sjef Thorbjørn Myrhaug glede seg over at Peugeot 308 stikker av med tittelen Årets firmabil.

– Det er veldig stas. Dette skal vi bruke for hva det er verdt eksternt og ikke minst internt, sier Myrhaug.

Bilen topper kun ett av ti kriterier – utstyrsnivå i forhold til pris – når bilimportørene skal bedømme hverandres biler. Når den scorer jevnt på det meste, og ikke har noen spesielle svakheter, holder det likevel til topplassen totalt.

Suksessen i firmabiltesten har foreløpig ikke vist seg på salgstallene. Hittil i år er det solgt kun drøyt 1200 eksemplarer av Peugeot 308. Noe av grunnen er at Peugeot foreløpig ikke har noen ladbare hybrider i sin portefølje, en biltype som har økt med over 70 prosent i år. I tillegg mangler Peugeot firehjulsdrift på de fleste av sine modellvarianter, noe som står for nesten 40 prosent av salget i Norge.

Ladbar på annenplass

– Det er bare tre konkurrenter som er ladbare. Vi konkurrerer ikke mot Porsche eller BMW-suver. Vi regner kun Volkswagen Passat og Golf og Audi A3 e-tron som ladbare konkurrerer til 308. Vi kommer ikke til å få en ladbar hybrid til neste år. Og heller ikke året etter. Så vi fokuserer på det vi er gode på. Vi er svært stolte av 308. Vi har verdens beste bensinmotor i årets firmabil. Vi er Norges syvende største bilmerke. Det har vi vært i år, ifjor og året før der. Vi har heldigvis en stor modellrekke på varebiler og en fabrikk som måler oss på totalsalget, sier Myrhaug

Volkswagen Passat endte på en annenplass, men var den bilen som fikk flest topprangeringer av konkurrenten. Bilen ble også belønnet for å ha den beste motoren og ytelsene. Kombinasjonen elektrisk motor og bensinmotor på til sammen 218 hestekrefter faller også i smak hos norske bilkunder, som har fått Passat opp på en tredjeplass blant populære modeller i Norge, hvorav halvparten har denne motorkombinasjonen.

Bilmarkedet overrasker

– Bilteknologien er i endring og det sies at situasjonen kan sammenlignes med overgangen fra hest og kjerre til bil. At endringene er betydelige er uansett åpenbar og vi overraskes av konsekvensene, sier Haakon J. Marthinsen, leder i Autolease Norge.

I Norge har elektrifiseringen av bilparken gått fort. Fire av ti nye personbiler har en eller annen form for elektrifisering. Bilimportørene stiller i DNs firmabiltest med seks ladbare hybrider. Ifjor var det bare én elektrisk drevet bil.

Bilavgiftene påvirker naturligvis dette, men også avgiftene er en konsekvens av endringene i bilteknologien, i sin tur drevet frem av ønsket om mer miljøvennlige løsninger.

– Generelt er det et tankekors at myndighetene gir så store avgiftslettelser «up-front» til plugin hybridene, uten å være sikret at det vil gi noen miljøgevinst. Det reelle bildet, er dessverre motsatt – spesielt når vi ser at avgiftslettelse for ladbare hybrider setter elbilene i skyggen, sier Marthinsen.

Det har tidligere blitt spekulert i om biler med forbrenningsmotor ville bli straffet i bruktmarkedet.

– Det har vist seg å ikke stemme. Tvert imot ser vi at bruktprisene holder seg godt. Årsaken peker i retning av at mange velger å kjøpe bruktbil i stedet for ny, de gjør det i påvente av fullverdige elektriske biler. Altså elbiler som kan fungere som nummer én-bil, sier Marthinsen.

Flere leaser

– Vi ser også at de store endringene i bilteknologi fører til at flere privatpersoner vurderer å inngå leasingavtaler for å slippe unna risikoen for overraskende verdifall i bruktmarkedet noen år frem i tid. I en fersk spørreundersøkelse for DNB svarer 24 prosent at de helt sikkert vil eller kanskje vil lease bil, sier Marthinsen.

Autolease har på oppdrag for DN vurdert bruktverdiene på bilene som er testet.

-Det sies at situasjonen kan sammenlignes med overgangen fra hest og kjerre til bil.
Haakon J. Marthinsen, Autolease

– Forbrenningsmotoren kommer til å være attraktiv lenge ennå. Den opplevde frykten for at fossilbilen skal bli verdiløs er større enn de realitetene vi kommer til å se. Dessuten, endringene går fort, men ikke så fort at markedet for eksisterende teknologi marginaliseres. Både myndigheter og bilprodusenter har interesse i å gjøre overgangen forutsigbar og myk, sier Marthinsen.

Hverken Mazda, Mercedes eller Skoda har noen form for elektrifisering, men scorer høyt på bruktverdi. Verditapet er fremdeles den største kostnaden ved bilhold.

– Når totalkostnadene i bilholdet skal gjøres opp, er det i år som tidligere viktig at bilen er riktig utstyrt. Er bilen det, opprettholder den optimal verdi i bruktmarkedet. Vårt klassiske eksempel, å spare noen tusenlapper på xenon og/eller led lys i bilbutikken, vil fort koste det dobbelte i verditap når bilen skal selges brukt. Nordmenn er opptatt av utstyr og brukte biler med magert utstyr er vanskelig å selge til god pris, sier Marthinsen.

Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her .