Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Brynjar Kvernevik Privat
Brynjar Kvernevik Privat les mer

Studier

Dumme studenter eller late forelesere?

42 emner ved NTNU har over 20 % stryk.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I perioden 2007 - 2009 var det 1600 studenter som studerte Matematikk 1 ved NTNU i Trondheim. Ikke alle kom ut av det med karakteren i behold.

- At nærmere 400 av disse stryker, er ganske mange. Jeg tror ikke det skyldes at alle disse ikke har prøvd nok, sier Bjørnar Kvernevik til Universitetsavisa.

-Vil ikke tråkke på tær
Han er med i AltUnd, studentgruppen for alternativ undervisning ved NTNU i Trondheim. De leverte nettopp rapporten "Rapport Strykemner" der de har undersøkt såkalte strykemner, fag med flere enn 100 oppmeldte studenter som over en treårsperiode har en strykprosent på over 20. De fant 42 slike emner ved NTNU.
- Vi vil ikke tråkke på noen tær, men håper rapporten gjør det synlig hvor skoen trykker. Fakultet og fagmiljø må begynne å snakke om strykprosenten. Emner som år etter år ligger høyt må tas tak i, og gjennomføringsgraden må opp. Det forutsetter dialog og diskusjoner, sier Kvernevik.

Kan ikke senke kravene
Instituttleder og professor Sverre O. Smalø ved Institutt for matematiske fag på NTNU medgir at det alltid er muligheter for forbedring, men sier det er uaktuelt å redusere kravene.
- Vi gjør beregninger på fysiske ting som skal bygges – og som skal bli stående. Vi kan ikke risikere at bygg, broer og andre konstruksjoner rundt oss kollapser på grunn av regnefeil, sier Smalø til Universitetsavisa.

Han er likevel enig at høy strykprosent ikke er optimalt.

- Det er et problem, men det er et ganske uniformt problem. Det er ikke noen store forskjeller mellom oss og de andre universitetene. Hadde vi fått uendelig med ressurser, kunne vi fått studentene mer i direkte tale når de starter. Vi kunne kjøre undervisning i småklasser. På grunnkursene i matematikk har vi 250-300 studenter. Men om vi skulle dele dem inn i grupper på 30 og sende dem inn i klasserom, måtte vi både bygge om fysisk og åttedoble staben, sier Smalø og møter motbør fra Kvernevik:

- Høy strykprosent kan ikke bortforklares med høy faglig standard. Det kan like gjerne skyldes dårlig undervisning og slett formidlingsferdighet, sier Kvernevik.

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.