- Jeg trodde det bare var spam eller annet tull, jeg måtte dobbeltsjekke med en venn som hadde jobbet her før, sier Mi Le (25).

Gjennom nettstedet LinkedIn ble hun i vår headhuntet til en stilling i Google.

Det er noe mange misunner henne, skal vi tro en ny undersøkelse fra konsulentselskapet Universum.

For andre ård på rad er nemlig Google rangert som verdens mest ettertraktede arbeidsgiver blant økonomi- og teknologistudenter.

Måtte flytte utenlands
Den tidligere BI-studenten fra Groruddalen måtte flytte til Googles europeiske hovedkontor i Dublin, hvor hun har stillingstittelen Online Media Account Associate.

Ifølge Le var overgangen uproblematisk, om enn noe uventet.

- Jeg hadde aldri trodd jeg ville ende opp i verken Google eller Dublin - jeg drikker ikke øl engang! Jeg tenkte at Google var helt "out of reach", og at man måtte ha data- eller ingeniørbakgrunn for å jobbe her. Men opplegget rundt jobben var veldig enkelt, litt som med fadderuke hvor man har en som hjelper deg og lærer deg ting i begynnelsen, sier Le som har bachelor i internasjonal markedsføring og master i organisasjonspsykologi.

Bak den noe diffust titulerte stillingen ligger en rekke varierte oppgaver, med hovedvekt på Googles annonsetjeneste.

- Jeg hjelper blant annet kunder som bruker adwords, og godkjenner annonser. Før en annonse kan publiseres, blir den evaluert basert på våre retningslinjer for annonsering, og jeg jobber blant annet med effektivisering av evalueringen.

Foosballpauser
Man hører ofte at arbeidsmiljøet i Google er veldig åpent og lekent, med biljardbord og store hauger med puter man kan slappe av i.

- Er det slik i virkeligheten?

- Det er nesten slik. Arbeidsdagen er lagt opp slik at man når som helst får lov til å ta 5-10 minutters pauser uten å måtte drikke kaffe eller lese avisen, men heller legge seg ned på en pute eller spille foosball og få utslipp for stress og frustrasjon på den måten, så lenge man får jobben gjort naturligvis. Mange selskaper har en firkantet måte å gjøre ting på, mens Google gjør det på en helt annen og mer åpen måte. Og det funker, sier hun og legger til:

- Men det er travle dager, og aldri ikke noe å gjøre.

Norge ikke representert
160 000 studenter fra de 12 største økonomiene i verden deltok i den årlige undersøkelsen fra analyse- og konsulentselskapet Universum, hvor merkenavn som Apple, Microsoft og Sony figurerer høyt oppe side om side med Ernst&Young, Deloitte og PwC - avhengig av hvilken fagretning studentene tar.

Blant økonomistudentene ligger KPMG og PwC på henholdsvis andre og tredjeplass, mens IBM og Microsoft fyller pallen blant teknologistudentene.

Ingen norske navn er å finne på listen, mens svenskene skilter med IKEA og Ericsson på henholdsvis 33. og 48. plass blant teknologistudentene.

Prosjektleder Karine Jebsen i Universum synes det er synd at norske selskaper ikke fanger interessen til studenter.

- Det er interessant å merke seg at bedrifter fra både Sveits og Holland er representert, til tross for at de ikke er en del av de 12 største økonomiene i verden. Det er et tegn på at du ikke trenger å ha et stort hjemmemarked for å skape et globalt selskap.



Her vil studentene jobbe:

Topp 10: Økonomistudenter
1.Google (1)

2.KPMG (2)

3.PwC (4)

4.Ernst & Young (3)

5.Deloitte (5)

6.Microsoft (7)

7.Procter & Gamble (6)

8.J.P. Morgan (9)

9.Apple (18)

10.Goldman Sachs (10)



Topp 10: Teknologistudenter
1.Google (1)

2.IBM (3)

3.Microsoft (2)

4.BMW (5)

5.Intel (6)

6.Sony (4)

7.Apple (10)

8.General Electric (7)

9.Siemens (9)

10.Procter & Gamble (9)



(Fjorårets plassering i parentes)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Flere saker fra DN Talent:

Plukker ingeniører på LinkedIn, Facebook og Twitter



10 huskeregler før eksamen

Veien til eliteskolene