- Sjefens kontor skal bli omgjort til ping-pong-rom, sier Ole-Kristoffer «Doffen» Trellevik, idet han viser vei gjennom det åpne arbeidslandskapet hos ett av verdens største reklamebyråer, Leo Burnett.

Trellevik har det siste året vært ansatt som art director og nøkkelperson i oppstarten av firmaets New York-kontor, en arbeidsplass som av bransjebladet «Advertisement Age» i år ble kåret til verdens beste sted å jobbe.

«Mad Men»-drømmen
Trellevik og hans sparringpartner Simen Braathen deler en diger pult på dagtid, samt et par kreative ginslurker fra en Bombay Sapphire-flaske på kveldstid.

– For å komme noe sted i USA må man svelge stoltheten og si «dette er grunnen til at jeg er flink». Man må legge igjen jantelovsekken i Norge, og det er litt deilig.

Hans historie er ikke unik. Norske uteksaminerte reklamestudenter søker seg i større grad ut etter endt utdanning.

– De siste tre–fire årene har vi sett at flere drar ut, og jeg får mailer fra rekrutterere i de store internasjonale reklamebyråene, som ønsker spesifikt å komme til skolen og se etter studenter, sier Tom Kvisle, rektor ved den kreative høyskolen Westerdals i Oslo.

Kvisle tror økt deltagelse i internasjonale konkurranser er en hovedårsak. Han får støtte av Harald Grenne, redaktør i bransjebladet Kreativt Forum.

– Det er blitt en trend at store internasjonale reklamebyråer rekrutterer fra skoler som svenske Berghs eller Hyper Island, og Westerdals i Norge. De oppdager også talenter i konkurranser som Eurobest og Cannes Lions, som nå har egne ungdomsavdelinger i konkurransene sine, sier Grenne.

– Vil det prege norsk reklamefremtid at mange har trådt sine første arbeidsår i utlandet?

– Folk kommer gjerne hjem med en selvfølelse og innsikt som kanskje gjør at de tør litt mer. Og med litt nødvendig arroganse, sier Grenne.

Headhuntet til «bootcamp»
Doffen ønsket seg lenge til Amerika og Madison Avenue, reklamens og de store budsjettenes hjemland. Han siktet seg inn mot Crispin Porter + Bugusky (CP+B), et av verdens ledende reklamebyråer innen digital kommunikasjon, lokalisert i Colorado.

Hvert år åpner byrået dørene for 50 internasjonale «interns» som sendes på det Doffen kaller «reklamebootcamp». Doffen og Simen ble headhuntet fordi CP+B hadde lest om dem i reklamemagasinet «Creativity» etter et godt gjennomført prosjekt under skoletiden på Westerdals. De tilbød dem et internship, og etter tre måneder uten søvn vant deres reklameidé hjertene til folket bak blant annet Windows Phone-kampanjen, med et budsjett på 500 millioner dollar.

– Man sitter, helt enkelt sagt, og forteller vitser til hverandre, før noen liker det de hører og kaster penger etter oss.

Doffen ler. Så retter han seg opp i svingstolen.

– I USA er det mye hierarki, man skal liksom se ned når sjefen går forbi, men jeg valgte å overse reglene og kodene. Da jeg sto i kantinekø, snakket jeg med folk. Selv om det var «O store direktøren» som sto foran meg. Det var nok den norske dumheten og uvitenheten som slo til, men det hjalp tydeligvis. Jeg og Simen var det eneste teamet som ble tilbudt jobb etter at praksisperioden var over. Men vi takket nei. Da mente de selvfølgelig at vi var de største idiotene de hadde møtt.

«Step away from the computer»
Når et selskap snuser på deg, blir gjerne flere interessert. Så da Leo Burnett lokket i New York etter internshipet i Colorado, ble valget enkelt. Blant kundene er både Hallmark, Samsung og whiskymerket Dewar’s, og Doffen har lært seg å tenke stort. Og til å «step away from the computer», noe han bruker som motto når han føler han stanger hodet i veggen og mister grepet om folkehavet han skal nå, nemlig mannen i gata.

Han sier at selv om amerikanere helst vil gi jobb til amerikanere, er skandinaver attraktive på reklamemarkedet fordi de har kommet lenger innen sosiale medier.

– Reklamen vil ikke lenger bare si «kjøp dette!», men ønsker heller at kunden skal bli engasjert i, og leve med, merkevaren. Samt at der amerikanere ofte skyter fra hoften og treffer med sin idé nå og da, lytter vi hardere og svarer alltid på oppgaven vi får. Å koke yoghurt på OL-ilden er sikkert morsomt og kreativt, men det selger ikke nødvendigvis yoghurt.

På nyåret forlater Doffen USA til fordel for å gå solo i Norge – hos «MK», et mindre reklamebyrå fra Bergen.

– Hadde jeg vært en karrierehore, hadde jeg aldri dratt hjem nå. Men man må ikke sitte i New York for å være kreativ, og man trenger ikke alltid store pengesummer for å lage gode ideer. Man trenger alltid en utfordring og å være sulten. Samt at jeg liker å stå på ski i helgene, da. Det eneste jeg er redd for i Norge, er at alle går fra kontoret klokken halv fem, før man har løst problemet.



Stor pågang

I høst ble reklameskolen Westerdals offisielt høyskole, noe som betyr at studentene i tillegg til den obligatoriske opptaksprøven også må ha studiekompetanse. Dette resulterte i søkerrekord – 800 søkere til 150 plasser. Rektor Tom Kvisle takker blant annet populære TV 2-programmer.

– Profilerte personer fra skolen er blitt synlige i Media-Norge, «Torsdag kveld fra Nydalen» har folk fra Westerdals både foran og bak kamera, sier Kvisle.

Selv om det strammes inn på budsjettene i Europa, frykter ikke Kvisle at han utdanner unge til ledighet.

– Bransjene vi representerer merker det veldig fort, så om det hadde vært stor dramatikk tror jeg vi hadde fått signaler fra internasjonale aktører. Foreløpig har vi ikke fått det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

 
Les også:

Fra Grorud til Google

10 huskeregler for eksamen

Elitenettverk for de beste studentene