- Jeg er ikke så gira på studier lenger

Vetle Børresen (19) startet sitt første magasin som 12-åring og mener han lærer best på egen hånd. – Høyere utdannelse kan hindre entreprenørskap, sier forsker.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Jeg måtte spørre meg selv: Hva er mest relevant for meg? Hva har jeg lært mest av?

Denne våren fullførte østfoldingen Vetle Børresen (19) videregående. Planen var å gå rett på siviløkonomstudiene, men i stedet bor han fortsatt hjemme hos mor og far og satser for fullt på egen bedrift.

Som 12-åring startet han opp magasinet Båtens Verden, som i dag har et opplag på 17 000 og kommer ut fire ganger i året.

Ifjor startet han og kameraten Mathias Pedersen (19) opp bladet Eksklusiv, og i år opprettet de sitt første aksjeselskap.

– Jeg er ikke så gira på økonomistudier lenger. «Learning by doing» passer best for meg, og nå får jeg endelig jobbet med bedriften på fulltid, sier gründeren.

Vil vokse
VB Media AS har en forventet omsetning på 800 000 kroner i 2012 og til sammen tre ansatte.

– Det er ikke mye penger, men en grei start. Penger har heller aldri vært drivkraften. Jeg vil bygge noe og skape arbeidsplasser, sier Børresen.

Til andre som har samme ambisjoner har 19-åringen følgende råd:

– Gjør det. Gjennomfør det. Og ta aldri et nei for et nei.

Har oddsen med seg
Vetle Børresen har statistikken på sin side, mener Lars Kolvereid ved Universitetet i Nordland. Han har forsket på hvem som blir gründere.

– Det er en negativ sammenheng mellom hvem som tar høyere utdannelse og hvem som starter for seg selv, sier Kolvereid.

– Med formell kompetanse har man bedre muligheter til å få en jobb som både er sikker og godt betalt. Få lar seg friste av en usikker gründertilværelse. Sånn sett kan man si at høyere utdannelse hindrer entreprenørskap.

Mer risikovillige
Unntaket er de som spesialiserer seg innen entreprenørskap, viser undersøkelser han har gjennomført.

– Disse scorer to til tre ganger så høyt som andre på kriterier som faktisk oppstart av egen bedrift, eierskap i bedrifter og intensjoner, sier Kolvereid.

– Samtidig er det vanskelig å måle effekten av entreprenørskapsskoler. De som aktivt velger denne retningen, er personer som allerede har vijle til å starte sin egen bedrift, legger han til.

Småbedriftsøkonom Ellen Dokk Holm i Dnb mener nøkkelordet er risikovilje.

– Dyktige personer med lang utdannelse kan få høy inntekt uten å ta økonomisk risiko. Skal de starte egen bedrift må de kanskje jobbe langt flere timer i døgnet og vente mange år før de oppnår samme eller bedre inntekt enn de kan få som ansatt, sier hun.