– Antall ringer som lyser på skjermen til Watson-avataren er selvfølgelig 42, forresten, sier Christopher Conradi (27).

To hundre tilhørere i konferansesalen i DNBs nye Bjørvika-lokaler er helt stille.

– Det ultimate svar? «Hitchhiker’s guide to the galaxy?» Jeg ser at dere ikke synes det er like gøy som jeg gjør, sier den it-utdannede 27-åringen fra scenen.

Han ler, og snakker videre til økonomene om hvordan it-verden er i ferd med å bevege seg fra en orientering rundt søk til oppdagelse.

For tre år siden sto han foran tre personer og klarte ikke å få ut ett eneste ord.

Ti sekunder, tyve
Det var siste dag av den tre dager lange intervjuprosessen. Den avsluttende presentasjonen på engelsk skulle sikre ham jobben som trainee i IBM Norge. Språket var ingen hindring, han hadde blakket seg på flybillett hjem fra studiene ved Bond University i Australia for å dra på intervjuet. Likevel ble det helt stille, helt sort. I ti sekunder, tyve.

 

– Jeg klarer ikke helt å tidfeste når jeg kom over kneika. Jeg synes vel, som alle andre, fortsatt at det er ubehagelig å snakke om ting jeg ikke kan, sier Christopher.

Men det han snakker om i Bjørvika kan han. Det har han snakket om et titall ganger før.

Synes blant 430.000 andre
Christopher fikk nemlig jobben, til tross for at siste intervjudel gikk i svart. Nå jobber han i selskapets softwareavdeling på Mastemyr utenfor Oslo, i hvert fall på papiret.

Ifjor ble han plukket ut blant 430.000 IBM-ansatte til å være én av tre globale ambassadører for selskapet. Han sendes rundt som gjesteforeleser til skoler og bedrifter i Norge, og har begynt å få tilbud om å gjøre det samme i Europa. Ifjor fikk han også hovedrollen i en global reklamefilm med budsjett på 10 millioner kroner.

 

– Det er veldig uvant å være den som stikker seg frem. Jeg hadde aldri, aldri trodd at jeg skulle reise rundt og være «maskot» og foredragsholder. Jeg er jo egentlig en datanerd, som så vidt kom meg videre fra videregående til it-studiene fordi jeg var så skolelei, sier Christopher.

– Nå får jeg eposter fra folk i utlandet som beklager at de går direkte til meg, fordi de «ikke fant ut hvem som var assistenten min». Folk tror jeg har assistent!

Ble etterspurt ekspert
Selv forklarer Christopher lynkarrieren med at han har tid og lyst til å gjøre «noe ekstra».

– Jeg gjør det som står i stillingsbeskrivelsen min. Men «ekstrajobben» som foredragsholder fikk jeg fordi jeg lærte meg noe mer, sier han.

Les også: Superstudenten minutt for minutt

Som nyansatt brukte han ledige timer og kvelder på å lese om IBMs Watson-prosjekt, den nye kunstig intelligensteknologien i datamaskinen som danket ut verdens beste Jeopardy-spillere i et prøveprosjekt i USA ifjor.

– Egentlig er det bare folk i USA som jobber med denne teknologien. Men jeg er jo veldig teknologiinteressert, lot meg fascinere og leste meg opp på prosjektet. Plutselig ble jeg liksom «evangelist» og fikk ansvar for å fortelle om dette til andre. Da går det egentlig greit å stå på scenen – fordi dette er noe jeg kan, sier han.

Ekstrainnsatsen får også æren for reklamejobben og ambassadørrollen.

– Jeg er ganske flink til å få ting unnagjort. Da får jeg tid til å gjøre noe utover det jeg må. Jeg er ikke så glad i å mingle, for eksempel. Men jeg passer på å gjøre noen gode gjerninger, selv om jeg ikke alltid får noe direkte ut av det selv. Det blir lagt merke til, sier Christopher.

 

Ser ikke etter nerder
«Det ekstra» står også høyt hos Rolf Nævra, som daglig leder i rekrutterings- og konsulentselskapet Magellan og jobber særlig inn mot it-bransjen.

– Vi ser ikke etter nerdene. Det er ikke nok å sitte ved et tastatur og kode. Rent tekniske jobber kan gjøres andre steder i verden, av billigere og minst like kompetente arbeidere, sier Nævra.

– Skal du gjøre god karriere i it-bransjen som nordmann, bør du ha også ha noen tastaturfrie ferdigheter. Du må kunne noe mer enn det billige, utenlandske programmerere kan.

Derfor holder Nævra kurs for medlemmene av Den norske dataforening, som han selv også tilhører.

– Det er store muligheter for god karriere som it-konsulent, men det krever noen «soft skills», noen sosiale antenner. Du må forstå bransjen, og ikke minst kunden. Satt på spissen kurser vi nerdene i å oppføre seg som folk, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.