– Jeg hadde sett lignende triksevideoer før, men ikke med amerikansk fotball, sier Håvard Rugland (28).

Dette tenkte han: Hvorfor ikke lage en slik film?

Dette tenkte han ikke: Videoen kan gi meg prøvespill for en amerikansk fotballklubb i toppserien (NFL) og intervjuer på CNN og i New York Times om Youtube-fenomenet «Kickalicious».

Bruker populariteten
Men nå er 28-åringen fra Ålgård i Rogaland med den fintfølende venstrefoten invitert tilbake til NFL-klubben New York Jets om en måned. Da skal han prøvespille som «kicker» for andre gang.

Dermed starter jobben med å omsette to millioner Youtube-visninger i sponsorer og drømmejobb. En agent er allerede leid inn i USA, og sponsorjakten har startet.

Se videoen «Kickalicious» her. (ekstern link)

– En sponsor er avgjørende for at jeg i det hele tatt skal komme meg til en andre prøvespilling, sier han.

Nå vil han smi mens jernet er varmt.

– Jeg har ringt aktivt rundt til bedrifter, og er blitt mer aktiv på sosiale medier etter at jeg la ut videoen, sier han.

Ingen kamperf#229
Hvis finansiering av treningsopphold og ny prøvespilling går i boks er Rugland innstilt på å sette inn et ekstra gir for å imponere.

– Noe må jo veie opp for null erf#229, sier han.

Selv om han nå er enda et skritt nærmere NFL-spill har han fortsatt ikke spilt en eneste amerikansk fotballkamp. I hele sitt liv.

I stedet for kamperf#229 har Rugland altså en Youtube-video med over to millioner visninger.

Noe annerledes
– Jeg har spilt «vanlig» fotball i mange år og visste jeg var god til å skyte. Da fotballaget mitt ble lagt ned for to år siden begynte jeg å leke med den amerikanske fotballen, sier han.

I september ifjor lastet han opp en fire minutter lang video på Youtube med et titall klipp av ham selv som briljerer med ballen: Det sparkes i mål fra 50 meter, fra 60, fra nærmest død vinkel, med hælen, over elver, opp fjellsider, ned i basketkurver og søppelkasser.

– Videoen spredte seg utenfor Norge med én gang, sier han.

– Hvorfor ville du lage en video?

– Det var i utgangspunktet for å ha det gøy, og vise den til familie og venner. Og jeg fikk vist at jeg hadde talent. Man må ha marginene på sin side for å bli populær på Youtube, men jeg kan noe ikke alle kan. Det er annerledes, sier 28-åringen.

Trigget av videoen
At flere har tvilt på om videoen er ekte tar han bare som en kompliment.

– Det har jo ført til at folk er blitt nysgjerrige og får lyst til å se det «live». Dessuten er det faktisk en fysiker som har dedikert en hel bloggpost til videoen min. Han tvilte selv, da han leste om meg i Times, men regnet seg frem til at videoen var ekte, sier han og ler.

Én av dem som fikk lyst til å se rogalendingens skuddfot i levende live var Scott Cohen, talentspeider for Jets. Han tok kontakt, og sendte Rugland på et treningsopphold i San Diego med en av USAs beste «kickere» før jul.

– Det var et stort sprang fra egentrening i Ålgård til prøvespill i eliteserien i USA, men oppholdet gikk over all forventning, sier Rugland.

Kjemper for kontrakt
I første omgang kjemper Rugland om kontrakt til pre-season, som begynner i april. Hvis han kommer gjennom nåløyet blir det hard konkurranse gjennom hele sommeren for å komme med på laget når serien starter i august.

– Det er fortsatt lang vei å gå, men jeg har troen, sier han.

– Hvor mye trener du?

– Jeg har ikke trent noe voldsomt, for å være ærlig, selv om det i det siste har blitt mer systematisk og seriøst. Men jeg har grunnlaget, etter å ha spilt mye fotball i 20 år. Det vanskeligste med å lage filmen var egentlig ikke å få til triksene. Det som tok lengst tid var å komme på nye triks som gjorde seg bra på video, sier Rugland.

Først og størst

– Jeg har ikke lyst til å bli glemt, jeg surfer på en bølge nå, sa Lasse Gjertsen (da 22 år) i et intervju med DN i januar 2007.  

Se videoen «Hyperactive» her.(ekstern link)

2006 hadde vært et drømmeår. Norges første store Youtube-kjendis kunne allerede skilte med flere millioner visninger. Videoen «Hyperactive», der Gjertsen laget lyder med munnen og klippet det sammen til en menneskelig beatbox, ble raskt plukket opp, kopiert og genierklært.

Jobbtilbudene rant inn, men: Han droppet en MTV-jobb fordi han ikke var fornøyd med betingelsene og sa nei til Chevrolet fordi han nektet å gjøre reklame.

Nå er det gått nesten syv år siden en av Lasse Gjertsens skoleoppgaver fra filmstudiene i England havnet på Youtube ved en tilfeldighet.

– Er du glemt?

– Jeg vet ikke. Sånn halvveis kanskje, sier Gjertsen (28) nå.

Se videoen «Amateur» her.(ekstern link)

Han sier det er vanskelig å tjene penger på Youtube-videoer i seg selv.

– Det er mulig å profittere på reklame på Youtube, men jeg regnet litt på det. Skal man ha en ok norsk lønn krever det ti millioner visninger i uken, sier Gjertsen.

– Men for min del har det kommet mye bra med det likevel. Youtube har vært en direkte årsak til nesten alle filmoppdragene jeg har fått og gjort siden.

Fikk ja

– Det er gøy å få jobbtilbud på grunn av en søknad til noen andre, sier Michael Johnsen (28).  

Se Michaels jobbsøknad her.(ekstern link)

Det var nemlig ikke bare NRK som merket seg 28-åringens jobbsøknad på Youtube i høst. «Kjære NRK» er sett over 30.000 ganger. Der forteller den tidligere Westerdahls-studenten om seg selv og hvor lyst han har til å jobbe med video.

– Aftenposten intervjuet meg og spurte om NRK hadde tatt kontakt. Jeg svarte nei, men ti minutter senere ringte de. Jeg vet ikke hva som skjedde i mellomtiden, sier Johnsen, som tidligere jobbet som grafisk designer i DN.

Johnsen fikk den utlyste jobben. I tillegg får han stadig tilbud om å produsere film og reklame for andre.

Fire millioner og full innboks

– Jeg har ikke plass til flere venneforespørsler på Facebook, sier Suzanne Svanevik (17) fra Bergen.  

Se videoen av råsterke Suzanne her.(ekstern link)

Innboksen er sprengt og crossfit-talentet sier hun er i kontakt med flere sponsorer. Videoen der hun er hovedperson har fått godt over fire millioner visninger på Youtube siden den ble lastet opp i oktober ifjor. Alle vil se den supersterke 17-åringen.

– Vi laget videoen på forespørsel fra TV 2, som ville lage en reportasje. Plutselig hadde én million sett den på Youtube. Jeg ble overrasket selv, sier Svanevik.

To ganger om dagen, seks dager i uken, trener hun crossfit – en treningsform som består av ulike styrke- og kondisjonsøvelser. Neste mål er EM-kvalifisering, som starter i februar.

– Er det mulig å tjene penger?– Det tror jeg. Nå har jeg startet en treningsblogg også, fordi jeg fikk så mange forespørsler fra folk som ville begynne med crossfit.

Selv om hun går design- og tekstillinjen på videregående og drømmer om å bli frisør er det foreløpig crossfit-treningen som opptar mesteparten av tiden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.