Mange kaster farlig avfall, som for eksempel lyspærer, batterier og spraybokser, rett i søppelkassen. Det vil studentene Johanne Thurmann-Moe (22) og Kaja Berg Hjukse (23) gjøre noe med.

- Vi ser at mange ikke har noe sted å samle denne type avfall, og at de dermed ender opp med å kaste det rett i søpla, sier Thurmann-Moe.

- Med vår idé håper vi å kunne endre folks vaner på dette området, sier Berg Hjukse.

Sammen deltar de to jentene i innovasjonskonkurransen «Rektors utfordring» ved Universitetet i Oslo. Konkurransen er et samarbeid med Oslo kommune, Inven2 og World Wide Narrative, hvor målet er å komme opp med en «grønn» idé i en av tre kategorier; Luftkvalitet, avfallshåndtering/resirkulering og transport.

Les også: Vil ha inn flere gründerstudenter

Boksen «den rosa posen»
De to studentene ønsker å få flere til å sortere spesialavfall. Slik forklarer de sin idé om «den rosa posen».

- Vi ønsker å lage en boks, som er fin nok til at folk vil ha den stående, og som vil fungere på samme måte som de blå og grønne posene man henter på butikken for å sortere mat- og plastavfall, sier Berg Hjukse.

- I tillegg skal den ha en oversikt over hvor man kan levere fra seg denne boksen, slik at men lett vet hvor nærmeste returpunkt ligger, sier Thurmann-Moe.

Med denne ideen konkurrerer de om en pengepremie tilsvarende et semesters studielån, på 46.250 kroner. Det var summen som lokket studentene til å delta.

- Vi synes 46.000 kroner er mye penger. Vi er ikke gründere. Vi har bare lyst til å dra på sommerferie, sier jentene, som aldri har vært med på liknende konkurranser.

Les også: En lysende gründer

- Vi visste virkelig ikke hva vi gikk til
I «Rektors utfordring» kjemper de mot ni andre finalister, som alle har vært gjennom en innovasjonscamp for å få hjelp til å styrke ideene sine.

- Vår idé kom først opp når vi meldte oss på den første innovasjonscampen her, sier Berg Hjukse.

- Vi visste virkelig ikke hva vi gikk til, og trodde egentlig at vi skulle på noe mer foredragsliknende greier, sier Thurmann-Moe.

- Det var en intens og lang camp med gruppearbeid og idémyldring. Det ble mye rett etter en lang skoledag, men det var gøy å bli utfordret, og spennende å komme opp med et produkt, sier Berg Hjukse.

Idéen om avfallshåndteringen ble til da de plukket opp problemstillingen under et foredrag fra Renovasjonetaten.

 

Håper på seier
Mandag kåres vinneren. Studentene mener de har en fordel i konkurransen siden de presenterer et veldig konkret produkt.

- Mange har gode ideer, men de er vanskeligere å visualisere og krever mye ressurser. Vi mener vår idé er veldig enkel, sier Thurmann-Moe.

- Og den er gjennomførbar, sier Berg Hjukse.

- Vi tenkte fra starten at vi ville ta utgangspunkt i en tjeneste eller produkt som allerede er tilgjengelig - og som ikke trenger å være revolusjonerende, men kan dekke et konkret behov, fortsetter hun.

Hvordan tjene penger?
Tilbakemeldingene fra Jonny Østensen i Invento2 bekrefter dette.

- Dere er veldig konkrete. Det er bra, sier han da jentene er innom på en liten «speeddate» og presenterer idéen sin.

Likevel utfordrer han studentene på konseptet ved å stille spørsmål rundt hvordan de kan tjene penger på produktet. Det var ikke jentene forberedt på.

 

- Han var veldig businessorientert. Vi har egentlig bare tenkt at vi skulle komme opp med en idé og gi den til Oslo kommune slik at de kan bruke den, sier Thurman-Moe.

- Vi har ikke sett for oss så mye profitt i dette. For oss ville 46.000 kroner vært mye penger å vinne. Vi vil bare ha råd til å dra på en bra sommerferie, sier Berg Hjukse.

Brukervennlighet viktig
Jentene ble også utfordret av daglig leder Merete Grimeland i World Wide Narrative.

Hvordan skal distribusjonen av boksene fungere, hvordan skal det bli kjent og hva skal få folk til å bruke dette, spør hun.

- Også må dere huske på at det skal fungere for meg som forbruker, sier Grimeland.

Innen mandag må de to studentene finne så mange svar de klarer for å presentere sin «søppelidé» på best mulig måte. Så får de håpe på både sommerferie og en «grønnere» hverdag.

Les flere saker fra DN Talent

Drittsekker mot strømmen

Vil ha inn flere gründerstudenter

Studentene som ansetter seg selv

Suksessgründere - født sånn eller blitt sånn?

Håndplukker studenter til entreprenørskolen

– Studenter er mer fleksible, dristige og sultne(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.