- Da vi reiste ut, opplevde vi at lokalstudentene syntes det var kjempespennende å snakke med oss og høre om Norge og livet der. De internasjonale studentene jeg kjenner som studerer i Norge føler på sin side at nordmenn ikke er særlig interessert i det de kommer fra, sier Dino Ratnaweera (22) til DN.no.

Ratnaweera har mastergrad fra King’s College i London, og tar nå en doktorgrad i bærekraftig utvikling ved prestisjetunge University of Cambridge i Storbritannia. Han er også én av seks norske studenter med internasjonal erf#229 som er satt sammen til et studentråd i forbindelse med NHH-Symposiet - Handelshøyskolen i Bergens studentdrevne næringslivskonferanse.

Studentrådet bruker erf#229ene fra utlandet til å bidra i debatten om hvordan norsk næringsliv skal tiltrekke seg de internasjonale talentene - en debatt som ikke minst ble aktualisert i kronikken de skrev i DN tidligere i år.

En del av arbeidet har også gått ut på å undersøke hvordan toppstudenter fra resten av verden ser på Norge. På bakgrunn av det som kom frem i ulike diskusjonsgrupper, har studentrådet utarbeidet en rapport som ble lagt frem i Bergen denne uken.

Konklusjonen er klinkende klar:

- Det er feil å tro at Norge er en stor krukke med honning som alle ønsker å komme til, sier Ratnaweera.

Lukket, norsk nettverk
Et lukket, norsk nettverk er noe av det som bekymrer de internasjonale studentene aller mest. Det kan et samstemt studentråd fortelle.

- Internasjonale studenter som kommer til Norge opplever at de må bruke tid på å komme inn i det lokale nettverket, i stedet for å kultivere sitt globale nettverk. Studentene må altså minske nettverket sitt når de kommer hit, og da blir det å se på Norge som et videre springbrett i karrieren nesten umulig, forklarer Ratnaweera.

Med andre ord: det holder ikke å bare kunne tilby på olje og gass.

- Mange studenter ser på et utenlandsopphold som et springbrett, og av den grunn er det viktig for dem å kunne bygge et globalt nettverk. De jeg snakket med var litt redd for at nettverket i Norge kan bli veldig stasjonært, tilføyer Lars Øivind Torp Haakenstad, som studerer ved Hong Kong University of Science and Technology.

Må bedre imaget
Han og de fem andre studentene mener det er skremmende å høre hvordan dette er et inntrykk som har nådd ut til studenter over hele verden.

De ønsker derfor å sende ut en oppfordring og et budskap til norsk næringsliv: skal Norge tiltrekke seg den arbeidskraften vi trenger, er vi nødt til å bedre «imaget» Norge markedsfører.

Og en start kan være å gjøre norske selskaper mer kjent i utlandet.

- Ingen i diskusjonsgruppene kunne nevne en eneste norsk bedrift. De kjente samtidig til flere svenske selskaper, forteller Ingrid Sofie Øvrum Sem (21), student ved Toulouse School of Economics i Frankrike.

- Mange kjente til Statoil, men ble overrasket over å høre at selskapet var norsk, legger Ratnaweera til.

Blir overrasket
I tillegg må norsk næringsliv gi sterkere uttrykk for at de anerkjenner internasjonal bakgrunn, mener studentrådet.

NHH-student Cilia Holmes Indahl (23), som tok andreåret av videregående i Cambridge i England, har snakket med internasjonale studenter i Norge som forteller at de blir overrasket over den virkeligheten som møter dem her.

- De internasjonale studentene ser at norsk næringsliv handler om norske navn og de storhetene som har vært utdannet på norsk jord. De ser at vi ikke engang har kommet dit hvor vi søker et globalt nettverk, sier hun.

- Ønsker gi innspill.
At dette er funn norsk næringsliv er nødt til å ta tak i, er ikke de seks toppstudentene i tvil om.

- Det er så viktig for norsk næringsliv å hanke inn de internasjonale talentene, ikke minst fordi disse vil ha et globalt nettverk bedriften kan dra videre nytte av. Bedriftenes rekrutteringsevne vil således øke, påpeker Holmes Indahl.

- Grunnen til at vi legger så mye arbeid i dette, er ikke for å sitte i utlandet å klage over at ikke ting er som det kunne vært. Vi ønsker å gi innspill til hvordan vi kan komme dit. Det går på tre ting: justere tilbudet, bedre Norges image ute og endre måten vi rekrutterer på, sier hun.



Les mer fra NHH-Symposiet:
- Norge. Et land helt uten problemer
- Det er en stor bekymring, også for oss

Les også:
- Jeg har ikke behov for Norge på samme måte som Norge har behov for meg
Norsk kultur tiltrekker seg ikke talentene (kronikk)
Fire av fem drar hjem
- Nedlatende og uoverveid (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.