Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

LYS IDÉ.
Øyvind Elvsborg les mer

Studier

Fant smutthull og fikk drømmejobben

Karina Ullensvang (27) og Rikke Sofie Jacobsen (25) «spammet» drømmearbeidsgiveren på Instagram – og traff blink. Se den kreative jobbsøknaden her.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Folk i reklamebyråer har ofte liten tid. Men det alle har, er tid til å sjekke Instagram. Der fant vi et smutthull for å fange oppmerksomheten deres, sier Karina Ullensvang (27).

– I tillegg liker jo alle å bli elsket, legger Rikke Sofie Jacobsen (25) til.

Derfor bestemte de to nyutdannede reklametalentene seg for å starte en kampanje rettet mot drømmearbeidsgiveren – det internasjonalt anerkjente, svenske reklamebyrået Forsman & Bodenfors. Målet var å bli invitert på mappevisning hos Gøteborg-byrået.

Se video av stuntet her

I mars fant de frem til ti ansatte hos Forsman & Bodenfors som hadde en konto på bildedelingstjenesten Instagram, og opprettet ti nye profiler her. Hver profil var spesielt rettet mot hver og én av de ti ansatte.

– For å få oppmerksomheten til kreativ leder Fredrik Jansson, opprettet vi for eksempel brukeren «fredrik_jansson_we_love_u», sier Jacobsen.

På denne profilen lastet de opp deler av portfolioen sin, i bilder tilpasset Instagram-formatet. I tillegg la de ut en hyggelig, personlig hilsen på profilen, og link til hjemmesiden sin.

 

.

Da samme øvelse var gjort med de ni andre ansatte, gikk startskuddet: Like før lunsjtider begynte de nye profilene å følge hver av de ansattes «egentlige» profiler.

– På den måten kunne de få noe å snakke om i lunsjen, sier Ullensvang.

– I tillegg hadde vi photoshoppet oss selv inn på et profilbilde av dem, slik at de ikke skulle være i tvil om at det virkelig var dem vi ville ha oppmerksomheten til, sier Jacobsen.

 

.

Falt i smak
Fire timer senere postet den virkelige Fredrik Jansson på Instagram at «hvis noen vil ha min oppmerksomhet, er dette en veldig god måte. Karina og Rikke, jeg lover å kikke veldig nøye på jobbene dere har lagt ut på profilen».



 

Dagen etter tikket en epost fra Jansson inn i innboksen. Den kreative lederen skrev at «alle som oppretter en Instagram-konto som heter @fredrik_jansson_we_love_u er velkomne til Gøteborg for å vise portfolioen sin».

Og det gikk som de hadde håpet på. Denne uken signerte både Ullensang og Jacobsen ansettelseskontrakten med Forsman & Bodenfors.

– Var dere redde for at de skulle bli irriterte over å bli «spammet»?  

– Nei, vi var ikke veldig bekymret. Det er jo en skikkelig en feelgood-kampanje. Vi tenkte at vi i verste fall får fortalt dem at vi liker det de gjør, sier Ullensvang.

Kan vinne internasjonal pris
17. mai får de også vite om kampanjen går helt til topps i D&ADs internasjonale konkurranse for reklamestudenter. Det var konkurransens oppgavetekst i kategorien «Make your mark» som satt dem på ideen om å lage en Instagram-portfolio.

I mars fikk de 2. plass i den norske reklameutmerkelsen Sølvtaggen for jobbsøkerkampanjen.

– Det er gøy å bli lagt merke til, spesielt siden dette var et 0-kronersprosjekt, sier Jacobsen.



Les flere saker fra DN Talent

Fra skrytevideo til NFL-prøvespill

Hans Christian ble Hasse

Internasjonal reklamebransje vil ha norske studenter

Fra Grorud til Google

Reklamestudenter vant gull i prestisjekonkurranse

Mest sett på DNtv nå