Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

LYS IDÉ.
Øyvind Elvsborg les mer

Studier

Fant smutthull og fikk drømmejobben

Karina Ullensvang (27) og Rikke Sofie Jacobsen (25) «spammet» drømmearbeidsgiveren på Instagram – og traff blink. Se den kreative jobbsøknaden her.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Folk i reklamebyråer har ofte liten tid. Men det alle har, er tid til å sjekke Instagram. Der fant vi et smutthull for å fange oppmerksomheten deres, sier Karina Ullensvang (27).

– I tillegg liker jo alle å bli elsket, legger Rikke Sofie Jacobsen (25) til.

Derfor bestemte de to nyutdannede reklametalentene seg for å starte en kampanje rettet mot drømmearbeidsgiveren – det internasjonalt anerkjente, svenske reklamebyrået Forsman & Bodenfors. Målet var å bli invitert på mappevisning hos Gøteborg-byrået.

Se video av stuntet her

</p> <p>I mars fant de frem til ti ansatte hos Forsman &amp; Bodenfors som hadde en konto på bildedelingstjenesten Instagram, og opprettet ti nye profiler her. Hver profil var spesielt rettet mot hver og én av de ti ansatte.</p> <p>– For å få oppmerksomheten til kreativ leder Fredrik Jansson, opprettet vi for eksempel brukeren «fredrik_jansson_we_love_u», sier Jacobsen.</p> <p>På denne profilen lastet de opp deler av portfolioen sin, i bilder tilpasset Instagram-formatet. I tillegg la de ut en hyggelig, personlig hilsen på profilen, og link til hjemmesiden sin.</p> <p> <span x-escenic-type="reference" type="image" priority="4" element="BODY.inline" source="escenic-v4-image" sourceid="266953"> </span> </p> <p>.</p> <p>Da samme øvelse var gjort med de ni andre ansatte, gikk startskuddet: Like før lunsjtider begynte de nye profilene å følge hver av de ansattes «egentlige» profiler.</p> <p>– På den måten kunne de få noe å snakke om i lunsjen, sier Ullensvang.</p> <p>– I tillegg hadde vi photoshoppet oss selv inn på et profilbilde av dem, slik at de ikke skulle være i tvil om at det virkelig var dem vi ville ha oppmerksomheten til, sier Jacobsen.</p> <p> <span x-escenic-type="reference" type="image" priority="5" element="BODY.inline" source="escenic-v4-image" sourceid="266950" version="e"> </span> </p> <p>.</p> <p> <b>Falt i smak</b> <br /> Fire timer senere postet den virkelige Fredrik Jansson på Instagram at «hvis noen vil ha min oppmerksomhet, er dette en veldig god måte. Karina og Rikke, jeg lover å kikke veldig nøye på jobbene dere har lagt ut på profilen».</p> <br /> <br /> <p> <span x-escenic-type="reference" type="image" sid="_267048" element="part-of" source="escenic-v4-image" sourceid="267048"> </span> </p> <p>Dagen etter tikket en epost fra Jansson inn i innboksen. Den kreative lederen skrev at «alle som oppretter en Instagram-konto som heter @fredrik_jansson_we_love_u er velkomne til Gøteborg for å vise portfolioen sin».</p> <p>Og det gikk som de hadde håpet på. Denne uken signerte både Ullensang og Jacobsen ansettelseskontrakten med Forsman &amp; Bodenfors.</p> <p> <i>– Var dere redde for at de skulle bli irriterte over å bli «spammet»?</i> <span x-escenic-type="reference" type="image" sid="_267046" element="part-of" source="escenic-v4-image" sourceid="267046" align="right"> </span></p> <p>– Nei, vi var ikke veldig bekymret. Det er jo en skikkelig en feelgood-kampanje. Vi tenkte at vi i verste fall får fortalt dem at vi liker det de gjør, sier Ullensvang.</p> <p> <b>Kan vinne internasjonal pris</b> <br /> 17. mai får de også vite om kampanjen går helt til topps i D&amp;ADs internasjonale konkurranse for reklamestudenter. Det var konkurransens oppgavetekst i kategorien «Make your mark» som satt dem på ideen om å lage en Instagram-portfolio.</p> <p>I mars fikk de 2. plass i den norske reklameutmerkelsen Sølvtaggen for jobbsøkerkampanjen.</p> <p>– Det er gøy å bli lagt merke til, spesielt siden dette var et 0-kronersprosjekt, sier Jacobsen.</p> <br /> <br /> <h3>Les flere saker fra <a href="https://www.dn.no/talent/">DN Talent</a></h3> <p> <a href="https://www.dn.no/talent/article2540668.ece">Fra skrytevideo til NFL-prøvespill</a> </p> <p> <a href="https://www.dn.no/talent/article2145990.ece">Hans Christian ble Hasse</a> </p> <p> <a href="https://www.dn.no/talent/article2277138.ece">Internasjonal reklamebransje vil ha norske studenter</a> </p> <p> <a href="https://www.dn.no/talent/article2237798.ece">Fra Grorud til Google</a> </p> <p> <a href="https://www.dn.no/talent/article2144570.ece">Reklamestudenter vant gull i prestisjekonkurranse</a> </p>

Talent Studier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå