Fem NTNU-studenter bak bedriften Invenio får skryt og økonomisk støtte av den internasjonale forskningsinstitusjonen Cern. Medstudentene i selskapet Dirtybit oppgir at mobilspillet de utviklet ifjor nå er lastet ned over 20 millioner ganger.

Likevel er de ikke kvalifisert til å delta i norgesmesterskapet for studentbedrifter som arrangeres neste uke, i regi av organisasjonen Ungt entreprenørskap.

Ingen av de 24 aktive studentbedriftene som har oppstått i miljøet rundt Entreprenørskolen, NTNUs masterprogram for gründerspirer, deltar. Heller ikke Universitetet i Oslo, som også har en uttalt satsing på gründerstudier, er representert blant de 23 finalistene fra 11 skoler. Grunnen er at studentbedriftene er for profesjonelle.

Må avvikles
En studentbedrift slik Ungt entreprenørskap har definert det, må avvikles innen ett år etter etableringen, og kan ikke omsette for mer enn 140.000 kroner.

– Vi hadde allerede sprengt omsetningstaket hvis vi skulle vært en slik studentbedrift. Det er litt merkelig at man må legge ned bedriften etter ett år hvis man fra begynnelsen av har ambisjoner om å satse for fullt. Som jeg har oppfattet Ungt entreprenørskap er det litt mer som en lekegreie, enn for de som har seriøse ambisjoner, sier Alexander Nietzold (23).

Sammen med fire andre NTNU-studenter fra Entreprenørskolen har han etablert aksjeselskapet Invenio. Ifjor høst var de på skoletur til Sveits og overbeviste Cern om at de hadde en fornuftig plan for å kommersialisere arkivsystemet forskningssenteret hadde utviklet.

NTNU-studentene får økonomisk støtte av Cern til å satse på produktet. Til høsten skal de to første kundene teste en pilotversjon, og Nietzold forventer inntekter på rundt 700.000 kroner i år.

– Hva tenker du om at dere ikke får delta i NM?

– Det hadde selvfølgelig vært moro å få være med i NM. Pengepremier kommer alltid godt med. Men det er ikke så farlig, egentlig. Det er andre tilbud på NTNU, som forretningsplankonkurransen Venture cup, som dekker det samme, sier Nietzold.

Nicolaj Broby Petersen (23) ønsker ikke å oppgi hvor mye bedriften Dirtybit har tjent foreløpig, men sier at spillet NTNU-studentene laget ifjor nå er lastet ned over 20 millioner ganger. «Funrun» suste i desember inn på topplisten over de mest nedlastede gratis mobilapplikasjonene i USA.

– Vi er forbi oppstartsfasen. Slik sett er det sikkert andre studentbedrifter som har bedre nytte av pengepremiene i NM enn det vi har, sier han.

 

«Voksenidrett»
– Man blir ikke vurdert som en seriøs aktør når man er studentbedrift, og får ikke hentet penger fra for eksempel Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Det er forskjell på å leke bedrift og å virkelig satse, og hovedsaken vår er å lage butikk, sier Lars Øystein Widding, førsteamanuensis ved Entreprenørskolen på NTNU. For å få tilgang til «de store pengene» går gründerstudentene i Trondheim utenom Ungt entreprenørskaps løype og etablerer i stedet aksjeselskap med én gang.

– Vi går altså rett inn i voksenidretten, sier Widding.

– Så NM blir litt «gutter/jenter 16»?

– Dette handler ikke om at vi er snobber som ikke vil delta i «Gutter 16»-klassen. Men det blir en omvei for våre studenter å gå innom organisasjonsformen studentbedrift. Ungt entreprenørskaps opplegg er midt i blinken for de som vil prøve ut å starte egen bedrift. Men de som har valgt Entreprenørskolen har kanskje kommet ett hakk lenger. De har tatt valget allerede og har gjerne en godt utviklet forretningsidé, sier Widding.

Mesterskap for bredden
– Hvis Widding sier at NTNU driver voksenidrett, kan du si at Ungt entreprenørskap representerer breddeidretten. Det er som i idretten: Man må ha bredde for å få til toppen, og man må ha en topp for å inspirere bredden, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt entreprenørskap.

Hun forklarer at det er forskjell på studentbedrift med stor og liten «s».

– Norgesmesterskapet til uken er for studentbedrifter med stor «s». En Studentbedrift er et eget læringsprogram i regi av Ungt entreprenørskap. For studentene som er med i programmet vårt er ikke driveren et produkt, men læringseffekten og også tilgangen på læringsarenaer opplegget gir. Så kommer gjerne de gode ideene til produkter som en konsekvens av dette læringsløpet, sier hun.

– Hvis målet er læring, hva skal bedømmes i norgesmesterskapet?

– Man blir vurdert over hele fjøla – på blant annet forretningsplan, samarbeid med lokalt næringsliv og idé. Vi har åtte forskjellige kategorier. Vinneren av den gjeveste, «Beste Studentbedrift», må prestere veldig godt i alle kategoriene, sier Slungård.





Les flere saker på DN Talent(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.