Er det vanskelig å bli plattformsjef hos dere? Hvordan renser dere oljen? Hva slags sivilingeniør bør jeg bli?

Hvis alle de drøyt 10.000 ungdommene som var innom Ocean Talent Camp i Oslo denne uken, stilte like mange spørsmål som Sondre Sandmo Ånesland (16), ville prosjektleder Jane Nilsen Aalhus i Statoil avgitt 200.000 svar.

Har dere mange oljeplattformer i Norge? Sivilingeniør er bare to år ekstra, ikke sant?

 

Beroliget av Statoil
Bare på ett spørsmål måtte Nilsen Aalhus skuffe 16-åringen. Statoil åpner ikke dørene for sommervikarer før de er andreårsstudenter. For utålmodige Ånesland er det minst fem lange år til.

– I sommer skal jeg jobbe i kommunen, med planting, luking, gressklipping og sånt. Det har ingenting med ingeniør å gjøre, men det er ikke så mange muligheter for det nå, sier han.

Ånesland er straks ferdig som elev ved Marker ungdomsskole i indre Østfold. Det er ingen utpreget kystkommune, men 16-åringen har planene klare: først realfag når han begynner på videregående til høsten, deretter sivilingeniørstudier ved NTNU i Trondheim. Om åtte år jobber han i oljebransjen, hvis drømmen går i oppfyllelse.

Selv om han gjerne skulle startet på plattformen allerede i morgen, i stedet for å klippe gress i Østfold, blir han beroliget av Tone Rognstad, som er direktør for rekruttering i Statoil.

– I 15–16-årsalderen kan det være krevende å finne seg en relevant sommerjobb. For denne aldersgruppen er arbeidserf#229 verdifullt i seg selv. Men det er klart, dersom du lykkes i å få en jobb i industrien, er det ekstra spennende og lærerikt, sier Rognstad.

Fordi det er vanskelig for ungdommene å prøve ut mange av yrkene i praksis, har offshore- og shippingbransjen brukt hele uken og seks millioner kroner på å vise og fortelle hvilke karrieremuligheter som finnes på og ved havet.

Hiphop og lipgloss
Derfor dundrer «Framtida er havbasert/du er invitert» ut fra teltet på Rådhusplassen. En spesialskrevet hiphop-låt skal friste flere til havnæringene. Det skal også Tina og Bettina, tiendeklassingene ved Smestad ungdomsskole, spilt av komikerne Odd Magnus Williamson og Henrik Todesen.

Over en videoblogg på storskjerm forteller de at du tjener «syyykt mye» hvis du jobber med shipping. Du kan kjøpe en Canada Goose-jakke hver fjerde dag for lønnen. Eller 18.000 kilo lipgloss!

Ocean Talent Camp-budsjettet på rundt seks millioner kroner er inkludert et pedagogisk opplegg i for- og etterkant av arrangementet. Halvparten av midlene kommer fra eksterne bidragsytere, og den andre halvparten står Nor-Shipping og Norges Varemesse for. Blant de eksterne bidragsyterne har Nærings- og handelsdepartementet og Innovasjon Norge stått for 700.000 kroner.

– I tillegg har alle utstillerne bidratt med betydelige midler og innsats med tanke på egne forberedelser og gjennomføringen av Ocean Talent Camp, sier Øyvind Michael Olsen, som er kommunikasjonsansvarlig for ungdomsarrangementet.

Trygg på valget
Etter å ha svart på de obligatoriske spørsmålene gjennom løypen av bedrifter på Rådhusplassen, strener Sondre Sandmo Ånesland rett mot Statoil-standen.

– Jeg vil dit! Fordi der har jeg hørt at man tjener bra i begynnelsen, rett etter studiene. Og så vil jeg følge i pappas fotspor og bli sivilingeniør. Det gir meg mange muligheter, sier han.

– Du er sikker?

– Jeg blir så sikker så veldig fort, jeg. For et par år siden ville jeg bli advokat. Men nå er jeg eldre og mer trygg på valgene mine.

 

Lokkes vestover

Mens resten av klassen var i Oslo på andre arrangementer, spurte Sebastian Hjelmerud (15) om lov til å gjøre det han hadde aller mest lyst til. Niendeklassingen ved Haugsbygd ungdomsskole på Hønefoss vil jobbe på sjøen, og kom alene til Ocean Talent Camp for å undersøke mulighetene.

– Jeg liker å være på vannet og synes dykking er spennende. Jeg har tatt utvidet dykkersertifikat på fritiden. Nå skal jeg begynne på kurs for å bli redningsdykker, sier han.

Drømmen er redningsskøyte, eller å jobbe med sikkerhet i Nordsjøen.

– Da må du nok flytte fra Ringerike?

– Det gjør ingenting, sier han.  

Det er musikk i ørene for Tobby Sander Tomassen. Som ambassadør for rekrutteringskampanjen Vekstlandet skal hun bidra til å fylle 32.000 ledige stillinger i bergensregionen. Særlig må de jobbe for å overbevise ungdommene fra Østlandet om å flytte over fjellet.

– Utfordringen vår er at vi er gode på alt, sier bergenseren i markedsføringsmodus.

– Vi må være tydelige på at man kommer nærmere elementene i vest. Hovedkontoret er kanskje i Oslo, men det er hos oss det skjer, sier Tomassen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.