Stadig flere skoleelever får kursing i privatøkonomi av representanter fra finansnæringen. Ifjor fikk 17.000 elever økonomiopplæring av bankansatte, et opplegg utarbeidet av Ungt entreprenørskap og Finans Norge. Det er 40 prosent flere enn året før.

– Personlig økonomi får altfor liten plass i grunnskolen, uttalte fagsjef Hilde Elisabeth Johansen i Finans Norge til DN i forrige uke.

Samtidig understreket hun at de gleder seg over at læreplanene oppdateres til høsten, med mer vekt på personlig økonomi i matematikk og samfunnsfag.

De nye læreplanene har vært ute på høring, og det endelige resultatet legges frem av Kunnskapsdepartementet i dag. Nå skal det komme mer økonomi inn i skolen, på et tidligere tidspunkt:

  • På syvende trinn skal elevene i samfunnsfag lære hvordan reklame påvirker forbruksvaner og personlig økonomi. Tidligere var ikke økonomi nevnt i denne planen.
  • I tiendeklasse er det presisert at elevene skal lære om bruk av kredittkort i matematikkfaget, i tillegg til å gjøre beregninger om forbruk, inntekt, lån og sp#229.
  • Bruk av kredittkort er også et nytt kompetansemål for første trinn på videregående. I tillegg skal elevene, som tidligere, blant annet kunne beregne forbruk, sette opp budsjett og regnskap, samt undersøke og vurdere ulike former for lån og sp#229.
  • I samfunnsfag på videregående skal elevene «forstå verdien av og utfordringer knyttet til teknologi og entreprenørskap».

Ikke eget fag
– For det første er dette kunnskap elevene trenger. Hvis man gjør feil på dette feltet, gjerne fordi man ikke vet bedre, er det noe man må leve med i mange år. For det andre er det en god måte å gjøre samfunnsfag og matematikk mer praktisk og relevant på, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) om de nye økonomiplanene.

Johansen i Finans Norge sier de nye kompetansemålene ikke betyr at finansnæringen vil trekke seg ut av klasserommene, snarere tvert imot. Halvorsen sier hun «bare er glad for å ha bankansatte som en ekstra ressurs».

DN Talent inviterte til nettmøte om ung, personlig økonomi. Les svarene her!

– Har du noen betenkeligheter med å slippe bankansatte inn i klasserommet?

– De kan jo ikke stå der og kapre kunder. Det skjønner de. Men de kan komme med eksempler fra jobben sin, og fargelegge faget på en helt annen måte, sier kunnskapsministeren.

Privatøkonomi er ved flere anledninger blitt foreslått som eget fag eller valgfag. Det vil ikke Halvorsen innføre.

– Det er en mye bedre løsning å ta det inn i kompetansemålene i samfunnsfag og matematikk. Det er meningsløst å skulle holde mattefaget helt teoretisk når man kan gjøre det praktisk og relevant ved å ta inn mer privatøkonomi i faget, sier hun.

Halvorsen får støtte av Elisabeth Aspaker, Høyres utdannelsespolitiske talsperson.

– Fornuftige, er hennes dom over de nye kompetansemålene for økonomi i skolen.

– Jeg er lærer selv, og det snakkes mye om behovet for å gjøre fagene mer praktiske, slik at elevene forstår poenget med det de skal lære enten det er matematikk, samfunnsfag eller et annet fag. Og da burde det ligge godt til rette for at lærerne i de aktuelle fagene ville se det som en god mulighet til å gjøre fagene mer begripelige ved å bruke eksempler fra det som har med personlig økonomi å gjøre, sier Aspaker.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.