Årets Pisa-undersøkelse viser at norske elever scorer dårligere på matematikktesten enn for tre år siden. Dermed er norske 15-åringer fortsatt dårligere enn gjennomsnittet for OECD-landene.

– Vi har et realfagsproblem, og det er alvorlig, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til DN.

Den internasjonale Pisa-undersøkelsen gjennomføres av OECD hvert tredje år og kartlegger 15-åringers kunnskapsnivå i matematikk, naturfag og lesing. Rundt 4700 norske 10. klassinger gjennomførte testen i 2012, og det er disse tallene Kunnskapsdepartementet la frem i dag.

Resultatene viser at Norge fortsatt scorer midt på treet. Resultatene er noe dårligere i matematikk og naturfag, bedre i lesing.

Les også: Erna Solberg om Pisa-resultatene: - Overraskende dårlig

For tre år siden gledet daværende kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) seg over fremgang i alle tre kategorier. Etter svært dårlig resultater i både 2003 og 2006 så det ut til at trenden var snudd.

- Resultatene fra PISA 2009 viser at norsk skole er på riktig vei, og at trenden er snudd etter 2006. I dag kan hele Skole-Norge rette ryggen og glede seg over norske elevers prestasjoner. Samtidig gjennomfører vi tiltak for å sikre at utviklingen fortsetter i positiv retning, sa Halvorsen for tre år siden.

Les Kristin Halvorsens kommentarer her.

Arvtageren hennes er ikke fornøyd med utviklingen.

– Vi må ha høyere ambisjoner enn å være i midtsjiktet blant OECD-landene. Vi ligger litt over gjennomsnittet i lesing og litt under snittet i matematikk og naturfag. Dette er resultater vi ikke kan være fornøyd med, sier Røe Isaksen i en pressemelding.

Under tirsdagens pressekonferanse kom han med regjeringens løsning.

– Løsningen ligger i læreren. Andelen rektorer som rapporterer at lærernes kompetanse er et problem, har økt. Det viktigste er ikke frukt og grønt, men å gjøre gode lærere enda bedre, sa kunnskapsministeren på pressekonferansen.

Les også: Svensk skolesjokk

Norge har mange elever på de laveste nivåene og få i toppsjiktet i matematikk.

– Vi har stort behov for høyteknologisk kompetanse og arbeidskraft i årene som kommer. Da må elevene få med seg gode ferdigheter i matematikk og naturfag fra barne- og ungdomsskolen. Vi må bli bedre til å hjelpe de som presterer svakt og samtidig løfte flere opp på de høyeste nivåene, sier Røe Isaksen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.